Gode råd om udlandstelefoni

Brug af mobilen inden for EU

Tjek dit abonnement, inden du rejser

Det er ikke alle mobilabonnementer, der kan anvendes i udlandet. Husk derfor at tjekke dit mobilabonnement inden du rejser for at sikre, at du kan anvende din mobiltelefon på rejser i udlandet. Spørg evt. din udbyder, om du har mulighed for at bruge din mobiltelefon i udlandet.

Tjek dit abonnements grænse for dataforbrug

I de fleste mobilabonnementer er der inkluderet et antal taleminutter, sms’er og en mængde data. Når du rejser inden for EU’s grænser, og har roaming inkluderet i dit abonnement, kan du bruge din telefon ligesom herhjemme. Det betyder dog ikke, at du kan surfe ubegrænset. Ifølge reglerne kan din udbyder nemlig sætte en såkaldt fair-use-grænse for, hvor meget data der må anvendes på at roame i EU. Anvender du mere data end den fastsatte grænse, kan din udbyder opkræve et ekstra tillæg. Tjek med din udbyder, hvilke grænser der gælder for dit abonnement.

Vær påpasselig ved EU’s ydergrænser og ombord på færger

Du skal være opmærksom på dit forbrug, når du nærmer dig EU’s ydergrænser. Det kan fx være, hvis du rejser tæt på Monaco eller San Marino. Hopper din telefon automatisk over på et monegaskisk net, fordi du rejser tæt på grænsen, eller ind i Monaco, kan det blive rigtig dyrt, hvis dit abonnement ikke omfatter roaming i Monaco – også selvom du ”bare” skal tjekke din mail eller et kort på mobilen.

Det gælder især også for rejser med færger og krydstogtskibe, da der ofte anvendes satellitforbindelser, som kan medføre store regninger. Satellitforbindelserne anvendes også indenfor EU’s grænser. For at beskytte dig mod uventede ekstraregninger har flere udbydere indført en automatisk spærring af dit dataforbrug via satellit. Spærring for data via satellit spærrer kun for data og ikke for tale eller sms via satellit. Hvis du vil bruge data via satellit, og dermed blive takseret for dataforbrug via satellit, kan du fjerne spærringen på mobilselskabets hjemmeside. Tjek med din udbyder, hvad der gælder for dit abonnement.

Brug af mobilen uden for EU

Tjek prisen før du rejser

Priserne for brug af mobilen uden for EU er ikke omfattet af de europæiske roamingregler. Det kan derfor blive meget dyrt at anvende din mobiltelefon uden for EU, da du skal betale for at foretage og modtage opkald, sende sms’er og anvende data. Tjek derfor priserne på din udbyders hjemmeside inden du rejser.

Slå telefonsvareren fra

Vær opmærksom på, at hvis du på rejser uden for EU har slået telefonsvareren til, så eventuelle opkald bliver viderestillet til den, kan det blive rigtig dyrt for dig. Du betaler nemlig både for at modtage opkaldet og for viderestillingen til din telefonsvarer i Danmark. Du kan i stedet vælge at slå telefonsvareren fra, så der ikke kan lægges besked på din telefonsvarer eller vælge ubetinget viderestilling. Det betyder, at samtlige opkald til mobiltelefonen straks viderestilles til telefonsvareren i Danmark. Det betyder også, at du ikke vil modtage opkald i udlandet, men at du godt kan foretage opkald fra udlandet. Hvis du er i tvivl om, hvordan du slår din telefonsvarer fra, kan du kontakte dit teleselskab.

Begræns dit dataforbrug

Især data kan være dyrt at bruge i lande uden for EU. En række udbydere har dog i nogle af deres abonnementer inkluderet roaming i en række lande uden for EU. Det betyder, at du ikke skal betale ekstra ved brug af mobiltelefonen i disse lande. Tjek derfor, om roaming i det land, du skal besøge, er inkluderet i dit abonnement.

Du kan begrænse dit dataforbrug i udlandet ved at slå data fra på mobilen, og benytte gratis hotspots/wifi, hvor du kan. Du finder typisk disse på caféer, hoteller og feriesteder, og så vil det ikke koste dig noget at bruge data. Du kan også sætte din mobiltelefon på flytilstand. Når din mobiltelefon er på flytilstand, vil den ikke gå på et udenlandsk net. Du vil derfor ikke kunne anvende data på telefon. Vær dog opmærksom på, at andre ikke kan ringe eller sende beskeder til dig, hvis din mobiltelefon er på flytilstand.

Pas på brug af emoji’s

Beskeder med emojis (humørikoner) kan være dyre. En sms kan kun være 160 karakterer lang (bogstaver og tegn). Hvis du overskrider det, vil din sms blive sendt over flere sms’er. Hvis du indsætter en emoji skal du være opmærksom på, at formatet af beskeden bliver ændret og en besked kan hurtigt blive takseret som fire-fem sms’er. Så undgå at sende sms’er med billeder og emojis

Download film og musik, før du rejser

Det kan også være en god idé at downloade film og musik til din tablet, mobiltelefon eller computer, inden du tager afsted. Visse streaming-tjenester tillader at se og høre indholdet offline, dvs. uden at der er forbindelse til internettet.

Slå automatiske opdateringer af apps fra på din telefon, inden du rejser

Automatiske opdateringer af apps er ofte slået til på din mobiltelefon. Det bruger data – også selvom du ikke bruger app’en. Du kan begrænse dit dataforbrug ved at slå notifikationer og automatiske opdateringer af applikationer fra på din mobiltelefon. Det samme råd gælder for automatisk hentning af e-mails.

Tænd mobilen, når du er hjemme igen

Husk at tænde mobiltelefonen, når du er tilbage i Danmark, så du bliver registreret på det danske net. Hvis du ikke får gjort det, vil din mobiltelefon stadig være registreret på det udenlandske net, og har du været uden for EU og eventuelle opkald går til din telefonsvarer, vil de blive takseret efter udlandets takster, selv om du befinder dig i Danmark.

Brug af telefonen til udlandet

Tjek prisen inden du ringer eller sms’er

Prisen for at ringe og sende sms’er fra Danmark til udlandet varierer alt efter, hvilket teleselskab du har abonnement hos, og om du ringer til et land inden for eller uden for EU. Tjek derfor priserne på din udbyders hjemmeside inden du ringer eller sms’er til udlandet.

Fra den 15. maj 2019 indføres der prislofter for, hvad du højst skal betale, når du foretager opkald eller sender sms’er fra Danmark til andre EU-/EØS-lande, Se mere under Brug af telefonen til udlandet

Vær opmærksom på, at der gælder andre regler, når du ringer, sender en sms eller anvender data i et andet EU-land. Se mere under Brug af mobilen inden for EU.

Kontakt

Jane Patzy Ørum
AC-medarbejder (+45) 3392 7600