Hvad er CBAM, og hvem er omfattet?

CBAM står for ’Carbon Border Adjustment Mechanism’ eller på dansk ’CO2-grænsetilpasningsmekanisme’. CBAM-forordningen er indført af EU, og regulerer importen af visse varer med høj CO2-udledning, der er produceret i lande uden for EU.  

Fra 2026 må varer omfattet af CBAM kun importeres til et land i EU af en godkendt CBAM-klarer. Din virksomhed er omfattet af CBAM, hvis I importerer varer fra et land uden for EU’s toldområde, inden for en af følgende varegrupper til en værdi af over 150 euro:

  • Jern og stål
  • Aluminium
  • Cement
  • Gødningsstoffer
  • Kemikalier (Brint)
  • Elektricitet

På EU-Kommissionens hjemmeside kan I finde yderligere information og vejledningsmateriale.
Læs mere om Carbon Border Adjustment Mechanism

Finder I ikke svar på jeres spørgsmål i nedenstående vejledninger, kan I kontakte Energistyrelsen via nedenstående mail. Vi hjælper gerne ved konkrete problemstillinger, men grundet stor efterspørgsel på hjælp til CBAM, kan vi ikke hjælpe med gennemgang af rapporteringen.

Sådan skal I forholde jer, hvis jeres virksomhed er omfattet

Reglerne for CBAM administreres på tværs af Energistyrelsen, Toldstyrelsen og Erhvervsstyrelsen. I skal derfor orientere jer i reglerne hos hver myndighed.

Hvis I har modtaget et adviseringsbrev fra Toldstyrelsen, betyder det, at I har importeret CBAM-omfattede varer i det pågældende kvartal. I skal derfor indberette emissionsværdier i CBAM-registret. 

Hvis I ikke har modtaget et adviseringsbrev, skal I ikke lave en indberetning.

Før jeres virksomhed kan tilgå CBAM-registret, skal I både være registreret som importør og have et EORI-nummer. 

Registrer jer og få et EORI-nummer hos Toldstyrelsen

Jeres virksomheds MitID-administrator skal også tildele en eller flere medarbejdere roller og rettigheder til at tilgå CBAM-registret på vegne af virksomheden. 

Tildel roller og rettigheder via TastSelv Erhverv 

Find yderligere vejledning om tildeling af roller og rettigheder hos Toldstyrelsen

Når I har gennemført ovenstående, kan I tilgå og logge ind på CBAM-registret.

Log ind i CBAM-registret hos Toldstyrelsen
 

Varer, som er omfattet af CBAM, fremgår af bilag 1 i CBAM-forordningen. Varer er omfattet, såfremt varens egenværdi pr. sending overstiger 150 EUR. Dette gør sig gældende for både færdigvarer og produkter til videreforarbejdning.

Læs bilag 1 i CBAM-forordningen.

Hvis I har modtaget et brev og mener, at en vare, som I har importeret, ikke er omfattet af CBAM, kan det skyldes, at der er fejl i angivelserne på tolddeklarationen. I så fald skal I ansøge om at ændre disse oplysninger.

Ansøg om ændring i jeres toldangivelse hos Toldstyrelsen.

Når I har søgt om ændringen, skal I også indsende kvittering samt bekræftelse til Energistyrelsen på cbam@ens.dk, så vi kan sætte jeres rapporteringsforpligtigelse i bero
 

Hvis I ønsker at benytte en rådgiver eller konsulent til indrapportering i CBAM-registret, skal I først give vedkommende adgang til registret, som om denne var ansat i virksomheden. 

Virksomhedens MitID-administrator skal tildele rådgiveren eller konsulenten rettigheder via TastSelv Erhverv.

Tildel roller og rettigheder via TastSelv Erhverv 

Det er ikke muligt at anvende revisor-ordningen, da CBAM-registret ikke understøtter denne adgang til systemet.

Hvis I ønsker at benytte jer af en indirekte toldrepræsentant, skal den indirekte told-repræsentants virksomhed være angivet med repræsentationskode 3 ”indirekte repræsentation” på toldangivelserne for de CBAM-omfattede varer. 

En indirekte toldrepræsentant skal tilgå CBAM-registret med sit eget EORI-nummer. Repræsentanten angiver i eget navn på vegne af importøren. Det er muligt at være indirekte toldrepræsentant i told-regi, men repræsentanten kan frasige sig CBAM-ansvaret. Det betyder, at importøren er CBAM-ansvarlig. Der gælder desuden diverse toldregler som indirekte repræsentant. 

Kontakt Toldstyrelsen for mere information herom

Hvis en importør står angivet i toldangivelsen med en adresse, som ikke tilhører et EU-land, skal fortoldningen til toldmyndighederne udføres af en indirekte toldrepræsentant. Den indirekte toldrepræsentant skal ligeledes stå angivet med repræsentationskode 3 "indirekte repræsentation" på toldangivelsen. Den indirekte toldrepræsentant indvilliger hermed i at forestå samtlige CBAM-forpligtigelser, som ellers traditionelt tilfalder en EU-importør.

En indirekte toldrepræsentant tilgår CBAM-registret i eget EORI, og udfylder én CBAM-rapport. Rapporten skal indeholde alle importørernes CBAM-importer, som repræsentanten har indvilliget i at have CBAM-ansvaret for.
 

Sådan indberetter I i CBAM-registret

I CBAM-registret laver I CBAM-rapporten ved bl.a. at registrere en vares oprindelsesland, samt hvor meget CO2, der er forbundet med produktion af varen. 

Det er varekoden på toldangivelserne, der er afgørende for, om den pågældende import er omfattet af CBAM. I kan se varekoden på toldangivelsen I Toldstyrelsens toldsystem.

Kontakt Toldstyrelsens kundecenter for at anmode om adgang hertil 

Hvis I har benyttet jer af et fragtfirma, en speditør eller lignende, kan I kontakte dem for udlevering af jeres toldangivelser.

Fra og med tredje kvartal i 2024 er det ikke muligt at anvende standardværdier i CBAM-registret. I er forpligtet til at anvende de faktiske emissionsdata, som producenten oplyser. Hvis de faktiske emissionsdata ikke kan fremskaffes, skal det fremgå i CBAM-rapporten, at alle tilgængelige muligheder er forsøgt.

Kan I ikke skaffe de faktiske data, skal I angive følgende i CBAM-rapporten:

  1. Direct embedded emissions – Type of determination: ”Actual data not available”.
  2. Additional Information: Her skal I redegøre for, hvorfor de faktiske data mangler. Redegørelsen skal være på engelsk.
  3. Supplementary: Her skal I vedhæfte dokumentation for forsøg på indhentning af faktiske data. Det kan eksempelvis være korrespondance med producenten. 

Hvis I benytter ovenstående fremgangsmåde, vil CBAM-registret indsætte 0 i jeres emissionsdatafelter. Rapporten bliver herefter anset som ukorrekt/ufuldstændig af EU-Kommissionen. Det vil være muligt at indsende rapporten, men Energistyrelsen kan følge op på de manglende faktiske emissionsdata på vegne af EU-Kommissionen.

Energistyrelsen har lavet en række videoer, hvori vi introducerer CBAM-registret og gennemgår udfyldelse af CBAM-rapporten.

Introduktion til CBAM-registrets forside og hovedmenu

Denne video introducerer CBAM-registrets forside samt hovedmenuerne.

 

Oprettelse af jeres CBAM-rapport og udfyldelse af første sektion

Denne video viser, hvordan I opretter en ny CBAM-rapport og udfylder rapportens første sektion ”Header Info”.

 

Tilføjelse af importerede varer til jeres CBAM-rapport

Denne video viser, hvordan I tilføjer varer til jeres CBAM-rapport og udfylder rapportens anden sektion ”Goods imported”.

 

Tilføjelse af CO2 emissioner jeres CBAM-rapport

Denne video viser, hvordan I tilføjer data omkring indlejrede CO2-emissioner til jeres CBAM-rapport og udfylder rapportens tredje sektion ”Add an emission”. 

Webinar om CBAM

Branchehuset har i samarbejde med Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen og Toldstyrelsen, afholdt følgende webinarer vedrørende CBAM. I kan se optagelserne af webinarerne her:

Energistyrelsen har udarbejdet en vejledning til CBAM-registret og rapportering. Vejledningen informerer kort og præcist om indholdet i CBAM-rapporten, og hvordan rapporten udfyldes efter kravene i CBAM-forordningen og andre EU-retsakter.

Energistyrelsens vejledning for danske deklaranter 
 

Sådan indberetter I elektricitet i CBAM-registret

Hvis I importerer elektricitet, er I også omfattet af CBAM-indberetningspligten. 

Indberetningspligten tilfalder den virksomhed, der står angivet som modtager på toldangivelsen. Toldreglerne foreskriver, at det er de balanceansvarlige aktører med handelsbalanceansvar, som bringer el i fri omsætning, der er ansvarlige for at elektriciteten fortoldes korrekt på toldangivelsen.

Hvis varemodtageren, dvs. importøren af elektriciteten, står angivet i toldangivelsen med en adresse, som ikke tilhører et EU-land skal fortoldningen til toldmyndighederne udføres af en indirekte toldrepræsentant.

Importdata, herunder varekode, mængde MWh, oprindelsesland og toldkode, fremgår af jeres toldangivelse. Vær opmærksom på, at rapporteringen skal ske på baggrund af bruttoimporten af elektricitet og ikke nettoimporten. I kan kontakte Toldstyrelsens kundecenter for at anmode om adgang til deres toldsystem.

Kontakt Toldstyrelsens kundecenter 

Emissionsdata skal indberettes i CBAM-registret i forbindelse med rapporteringen. 

For CBAM-omfattede importer i perioden 1. juli 2024 til og med 31. december 2025 er det ikke muligt at anvende standardværdier for varetyperne jern, stål, aluminium, cement, gødning og brint. 

For import af elektricitet skal værdierne som udgangspunkt indberettes på baggrund af standardværdier, der dækker de emissionsfaktorer (tCO2/MWh), som gør sig gældende for tredjelandet, hvor elektriciteten er produceret. Ved anvendelse af EU-Kommissionens standardværdier basseret på IEA data udfyldes emissionsfaktoren automatisk.

Fejl i indrapporteringen og genåbning af rapport

Det er muligt at rette fejl i indrapportering og genåbne rapport. Genåbning kaldes også fristudsættelse.

Hvis I oplever problemer med jeres indberetning, skal I tjekke fejllisten til CBAM-registret. Fejllisten indeholder bl.a. tekniske fejl og fejl ved uoverensstemmelse i udfyldelse af CBAM-rapporten. Fremgår fejlen ikke af listen, kan I sende en klar beskrivelse og skærmprint af fejlen til Energistyrelsen på cbam@ens.dk.

Fejlliste til CBAM-registret

Hvis I oplever tekniske problemer med jeres adgang, skal I kontakte Toldstyrelsens Servicedesk på servicedesk@toldst.dk. Prøv evt. først at slette jeres browser historik og cookies eller anvend en inkognito browser.

Fristen for indrapportering i CBAM-registret er udgangen af den måned, som følger jeres rapporteringskvartal. Hvis I ikke har foretaget indrapporteringen inden for fristen, kan I anmode om genåbning af rapporten.

For at genåbne jeres rapport, skal I vælge "Request Delayed Submission" ud for det relevante kvartal i menuen "My Quarterly Reports" og vælge "Requested by NCA", hvorefter systemet anmoder om et Request ID. Herefter sender I en anmodning om en genåbningskode til Energistyrelsen på cbam@ens.dk

Hvis I, efter I har indsendt jeres rapport, ønsker at foretage ændringer, kan I genåbne rapporten ved at trykke ”Amend” øverst i rapportvisningen for den pågældende rapport. 

Hvis knappen ”Amend” ikke længere er tilgængelig, er det ikke muligt at ændre i rapporten med mindre EU-Kommissionen indleder en sagsbehandling på baggrund af observerede mangler i rapporten. I skal derfor ikke foretage jer yderligere, uagtet at der kan være ukorrekte angivelser i jeres rapport. Såfremt der indledes en sagsbehandling, vil Energistyrelsen underrette jer herom, og I vil få mulighed for at udbedre manglerne herefter. 

Ofte stillede spørgsmål

I ansøger om at blive godkendt CBAM-klarer gennem CBAM-registret. Toldstyrelsen vejleder i, hvordan jeres virksomhed oprettes i EU-kommissionens CBAM-register forud for, at I kan ansøge om at blive godkendt CBAM-klarer. Erhvervsstyrelsen har herefter ansvaret for at behandle og godkende jeres ansøgning. Det anbefales, at I indsender jeres ansøgning senest 1. september 2025, hvis I ønsker at importere varer omfattet af CBAM i 2026. Godkendes jeres autorisation, kan virksomheden fortsat importere varer i 2026.

Erhvervsstyrelsen vejleder om, hvordan I ansøger om autorisation

Energistyrelsen har ikke adgang til at se jeres tolddata og kan derfor ikke oplyse, hvad I har importeret eller hvornår.

Har I benyttet jer af et fragtfirma, en speditør eller lignende kan toldoplysningerne hentes hos dem. Alternativt kan I kontakte Skatteforvaltningen vedrørende TastSelv Erhverv for at anmode om adgang til deres toldsystem. 

Kontakt Skatteforvaltningen 

Kontakt

Ved kontakt oplys gerne CVR-nummer

Energistyrelsens CBAM postkasse
Mail Icon