Stor interesse for rådgivning om varmepumper

Stor interesse for rådgivning om varmepumper

Energistyrelsen har siden 2016 rejst landet rundt og tilbudt rådgivning om varmepumper og andre tiltag, der sparer energi i hjemmet. Det tilbud har danskerne taget godt imod.

Danskerne har for alvor fået øjnene op for, at det er dyrt at fyre med olie og søger derfor i stigende grad gode råd om bæredygtige alternativer. Energistyrelsen har derfor i samarbejde med landets kommuner afholdt knap 80 arrangementer om udskiftning af oliefyr og andre tiltag, som kan hjælpe med at spare både energi og penge.

Populære arrangementer

Arrangementerne er typisk velbesøgte, og en undersøgelse blandt deltagerne på arrangementerne viser, at hele 93 % af deltagerene er tilfredse eller meget tilfredse med arrangementerne.

”Vi er glade for, at vi i samarbejde med kommunerne har fundet en form på arrangementerne, som adresserer borgernes behov", siger projektleder i Energistyrelsen Line Kold, der også hæfter sig ved, at undersøgelsen viser, at mere end halvdelen af de adspurgte efterfølgende har gennemført mindst ét energibesparende tiltag.

Oliefyr sendes på pension

Undersøgelsen blandt deltagerne viser, at mødet med Energistyrelsens rådgivere får mange til sende oliefyret på pension. Således havde 28 % af oliefyrsejerne udskiftet deres fyr til en mere energieffektiv varmekilde 6 måneder efter deltagelse i et arrangement. Derudover havde yderligere 43 % af deltagerne konkrete overvejelser om at skrotte oliefyret.

”Vi har fået etableret en god platform for at få oliefyrsejere i tale. Derfor vil der fortsat være et fokus på at holde borgermøder i områder med mange oliefyrsejere, så vi kan hjælpe borgerne til at finde alternative løsninger,” siger Line Kold.

Fokus på helheden

Mange af de renoveringer, som deltagerne ifølge undersøgelsen har kastet sig over, handler ikke kun om simple udskiftninger, men er større og mere komplekse renoveringer. Det viser, at det er vigtigt, at rådgivning om energirenovering er holistisk og ikke fokuserer snævert på enkelte elementer.

”Vi arbejder generelt med at målrette vores indsatser mest muligt, men når det kommer til rådgivning, så viser al erfaring, at det er vigtigt, at den er helhedsorienteret. Det sikrer, at boligejerne får mest muligt ud af deres investering og giver de mest rentable energibesparelser,” forklarer Line Kold.

Baggrund

Rådgivningen har til formål at fremme energieffektivisering i bygninger ved at gøre det nemt at få viden om energirigtige løsninger. Målgruppen er boligejere, andelshavere og lejere samt boligudlejere.

Initiativet består af tre indsatser:

  • Borgermøder og andre lokale arrangementer
  • Telefon- og mailrådgivning
  • Rådgivning via Facebook

Der er afholdt knap 80 arrangementer fordelt over hele landet, og rådgivningstjenesten har desuden modtaget næsten 3.500 mail- og telefonhenvendelser. Medio maj 2017 lancerede Energistyrelsen også en facebookside i tilknytning til SparEnergi.dk. På Facebooksiden lægges gode råd om energiforbrug og ideer til energieffektive løsninger, og det er muligt for brugerne at stille spørgsmål til rådgivningstjenesten.

Kontaktperson: Fuldmægtig Line Kold tlf: 33926896, e-mail: lkol@ens.dk

Pressechef
Ture Falbe-Hansen
Mail Icon