500 km på én opladning
I 2012 vil de kinesiske myndigheder køre rundt i energieffektive biler baseret på dansk teknologi. Teknologien er udviklet af Lithium Balance A/S med støtte fra EUDP og består af nyt styresystem, der optimerer samspillet mellem batteri og brændselscelle.
Problemet med el-biler har indtil nu været, at de kun kører korte ture på en opladning. Men indsættes der en brændselscelle i bilen, så den både kan køre på el og træsprit, er bilen med ét slag en realistisk og attraktivt afløser for benzin- og dieselbiler. I et netop afsluttet projekt har Lithium Balance og Serenergy vist, at det kan lade sig gøre at give en Fiat Scudo elbil en radius på 500 km før det er nødvendigt at lade batteriet op igen. Projektet er støttet af Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, EUDP.
Lithium Balance A/S er allerede kendt ude i verden som en af de få, der kan producere det styresystem, som optimerer el-bilens brug af sin methanol-hjælpemotor. Og projektets resultater har store perspektiver for både klima, eksport og for Danmarks position på dette teknologiområde. Projektet har netop udløst en ordre på prototyper til en kinesisk bilfabrik, som i 2012 forventer at levere mere end 6.000 biler med den nye teknologi til den kinesiske regering.
Problem gav ekstra bonus
Formålet med EUDP-projektet var at optimere samspillet mellem el og træsprit (methanol):
”Det unikke i vores styresystem er cellebalanceringen – dvs. batteripakkens evne til at kalibrere, så alle celler fungerer lige godt. Derved har vi øget batteripakkens ydeevne”, forklarer direktør Lars Barkler fra Lithium Balance A/S. En udfordring undervejs gav uventet bonus:
”Undervejs fik vi uventede problemer med bilens medfødte el-system, og det inspirerede os til at forbedre både styresystemets tolerance i forhold til elektrisk støj og det samlede systems evne til at håndtere spændingsudsving. Det har givet bonusviden og afsæt til næste fase, hvor vi skal udvikle styringen af brændselscellen via automatisering og et intuitivt brugerinterface”, forklarer Lars Barkler.
Tank på to minutter, kør 500 km
Træsprit, også kaldet methanol, kan laves af biomasse, f.eks. affald fra papirproduktion, eller ved hjælp af el fra vindmøller. Methanol kan på den måde blive næsten CO2-neutral og vil kunne bidrage til løse problemet med at lagre vindmøllestrøm. Methanol vil kunne sælges fra almindelige tankstationer, det koster det samme som diesel, bilen skal ikke have en særlig tank – og den kan køre ligeså langt på en tank methanol som på diesel og benzin. Det gør teknologien interessant for både bilindustrien, politikerne og den brede befolkning.
Yderligere oplysninger:
Anne Nielsen, projektkonsulent, EUDP-sekretariatet, tel: 3392 4394
Lars Barkler, direktør, Lithium Balance, telefon: 58515104, mobile: 22783940