Alternative drivmidler i transportsektoren 2.0
Energistyrelsen udsender opdateret rapport om alternative drivmidler. Samfundsøkonomisk kommer elbiler, biogas og naturgas stadig bedst ud, mens især biogas og elbiler vil reducere CO2. De elbaserede drivmidler er de mest energieffektive.
Energistyrelsen har med bistand fra relevante myndigheder og faglige eksperter gennemført en større systematisk opdatering af analysen og beregningsmodellen bag rapporten om alternative drivmidler fra 2007. Analyserammen er opdateret, analyse årene er nu 2010, 2020 og 2030 og der er medtaget flere køretøjer og flere drivmidler.
Formålet har været at tilvejebringe et systematisk grundlag for at vurdere alternative drivmidler til transport, herunder deres samfundsøkonomi, energieffektivitet og miljøbelastning.
Der er ikke væsentlige ændringer i den indbyrdes rangorden mellem drivmidlerne set i forhold til resultaterne i 2007/8 rapporten:
Analysen peger på, at især el, biogas og naturgas som drivmidler er samfundsøkonomisk attraktive frem mod 2020 og derefter i forhold til traditionel benzin og diesel, mens de øvrige drivmidler har samme eller større omkostninger som benzin og diesel.
Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard siger:
- Analysen bekræfter, at den energipolitiske kurs, som regeringen har lagt er rigtig. Regeringen har foreslået, at der udvikles en samlet strategi for, hvordan vi bedst muligt fremmer energieffektive køretøjer som elbiler, hybrid plug-in biler mm. Hvis vi kan elektrificere en stor del af persontransporten, vil vi have taget et stort skridt mod at gøre transporten mere grøn.
Særligt biogas og elbiler ventes at give væsentlige reduktioner i CO2 udledningerne. Men også brint, methanol, DME samt i mindre omfang 2. generation bioethanol og øvrige alternative drivmidler reducerer CO2-udledningen. Naturgas som drivmiddel indebærer en beskeden klimagevinst, men understøtter opbygning af infrastruktur og markedet for gasformige drivmidler i større flåder, herunder biogas.
De elbaserede drivmidler er de mest energieffektive på grund af en høj virkningsgrad i motoren og en stigende vindandel i elforsyningen. Methanol sporet har også en relativ høj effektivitet.
For de valgte tunge køretøjer medfører alle de valgte alternative drivmidler i varierende omfang reducerede udledninger af CO2. Det gælder i særlig grad DME sporet baseret på træ. Den eneste undtagelse herfra er - ligesom for personbilerne - drivmidlet syntetisk diesel baseret på kul.
I beregningsmodellen indgår der nu 13 udvalgte alternative teknologispor for personbiler, herunder plug-in elbil og i alt 9 nye spor for busser og lastbiler. Opdateringen omfatter følgende:
Link til rapport og baggrundsmateriale
Michael Rask
Specialkonsulent
Center for Klima og Energiøkonomi
Tlf.: 33 92 75 30
mir@ens.dk