Banebrydende biogas-koncept støttes af EUDP

17. marts 2011

EUDP støtter nyt koncept for transport af biogas og en ny type biogasanlæg i Ringkøbing-Skjern med 16 millioner kr.

Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, EUDP, støtter en ny biogas-infrastruktur og en ny type biogasanlæg i Ringkøbing-Skjern med 16 millioner kr.

Der er tale om et helt nyt koncept for biogas, den såkaldte ”Ringkøbing Skjern-model”, hvor store gårde producerer biogas lokalt og sender gassen gennem et transmissionsnet til det lokale kraftvarmeværk og andre store gaskunder. EUDP støtter første etape, hvor 35 km biogasrør skal forbinde 5 store gård-biogasanlæg med Skjern Fjernvarmeværk.

EUDP støtter desuden udviklingen af en ny type gårdbiogasanlæg, der er særlig velegnet til at levere biogas til det nye transmissionsnet, idet anlæggene udnytter en helt nyt opvarmnings metode, der sammen med en energioptimeret proces erstatter biogas til procesvarme. Det skal give lavere energiforbrug og bedre mulighed for energilagring. Nyt software skal desuden gøre det let at styre anlægget.

De to projekter skal bidrage til at opfylde Ringkøbing-Skjern Kommunes vision om at blive selvforsynende med vedvarende energi i 2020. For at nå målet skal bioenergi bidrage med 15 – 25 % af energiforbruget, og 80 % af gyllen fra området skal anvendes til biogas.

Projektleder Lars Byberg, Bioenergi Vest, forventer at den viden og teknologi, der opbygges i projektet, bagefter vil kunne sælges både i Danmark og udlandet. Men også selve projektet i Ringkøbing har store fordele:

”Et transmissionsnet, der binder mange leverandører og aftagere sammen, giver forsyningssikkerhed og gør det nemmere at finde aftagere til gassen og at tilrettelægge produktionen, så den modsvarer variationerne i forbruget. Samtidig undgås tunge landevejstransporter med gylle”, siger Lars Byberg, Bioenergi Vest, der leder projektet om ledningsnettet.

”Med de nye gårdbiogasanlæg maksimeres gasleverancerne til nettet og omkostningerne minimeres. Det er en økonomisk fordel for landmanden. Samtidig bliver næringsstofferne på gården, hvor de kan bruges som gødning i en håndterbar og miljøvenlig form”, siger Klaus Høgh, ComBigaS, der leder projektet om gårdbiogasanlægget.

Bestyrelsesformand Torkil Bentzen, EUDP, siger:  ”Når man for første gang skal bygge og styre et transmissionsnet til biogas med mange producenter og aftagere, står man overfor en stor teknologisk og organisatorisk udfordring. Hvis det lykkes, kan det sætte skub i udnyttelsen af de store danske gylleressourcer til energiformål. Det betyder mindre afhængighed af fossil energi, færre miljøproblemer og nye muligheder for indtjening og arbejdspladser. Derfor støtter EUDP projekterne”.

Projekterne har et samlet budget på hhv. 23,5 mio.kr. til transmissionsnettet og 12,6 mio. kr. til gårdbiogasanlægget. Støtten fra EUDP er på hhv. 10 og 6,3 mio. kr.

Information om hvilke andre projekter, der har fået støtte fra EUDP: ens.dk/eudp/projekter

Yderligere oplysninger: Direktør Lars Byberg, Bioenergi Vest, lars.byberg@rksk.dk, tlf: 29635444
Direktør Klaus Høgh, ComBigaS, kh@combigas.dk, tlf: 29406012
Projektkonsulent Bodil Harder, EUDP, bha@ens.dk,  tlf: 3392 6797