Danmark og Tyrkiet styrker samarbejdet omkring havvind

28. november 2019
Billede: Ambassadør Svend Olling underskriver aftalen med direktøren for General Directorate for Energy Affairs, Murat Zekeriya Aydin

Danmark og Tyrkiet underskriver ny treårig samarbejdsaftale for at intensivere samarbejdet omkring havvind. I fællesskab skal de danske og tyrkiske energimyndigheder efterse rammevilkårene for havvind og udvikle et roadmap for, hvordan udviklingen af sektoren kan kickstartes og konsolideres på længere sigt.

Onsdag d. 27. november underskrev Danmarks ambassadør til Tyrkiet, Svend Olling, og direktøren i det tyrkiske Generaldirektorat for Energispørgsmål, Murat Zekeriya Aydin, en treårig forlængelse af det dansk-tyrkiske samarbejde indenfor havvind. Havvindssamarbejdet blev indledt i 2019 med en etårig aftale og hører under det eksisterende bilaterale energisamarbejde, der blev etableret i 2017 med fokus på fjernvarme. Resultaterne af havvindssamarbejdet har allerede demonstreret, at havvind kan spille en vigtig rolle i Tyrkiets grønne omstilling. Tyrkerne har udvist stor interesse i danske grønne løsninger, og derfor forlænges samarbejdet nu til udgangen af 2022.

”Med aftalen udvider Danmark og Tyrkiet det eksisterende energisamarbejde med at dække havvind, som nu skal løbe i 3 år. Formålet med samarbejdet er at hjælpe Tyrkiet til en hurtigere omstilling til grøn energi. Det er godt for klimaet. Sammen har vi gjort os umage for at identificere præcis hvor, Tyrkiet kan få gavn af dansk viden og erfaring inden for havvind. Det lover godt for samarbejdet, at eksperterne i både Tyrkiet og i Danmark nu er ivrige efter at komme i gang,” siger den danske ambassadør Svend Olling.

I næste fase af havvindssamarbejdet bliver hovedfokus at udarbejde et roadmap for udbygningen af havvind i Tyrkiet. Energistyrelsen, som driver myndighedssamarbejdet fra dansk side, deler danske erfaringer med opstilling af attraktive rammebetingelser for udbud af havvind, herunder finansielle forhold, infrastruktur og havnefaciliteter mm. med de tyrkiske partnere.

”Denne forlængelse af samarbejdet på havvind er et håndfast bevis på tilfredsheden på begge sider. Fremdriften er god, og der sættes stor pris på den relevante erfaring fra Energistyrelsen og Danmark generelt. Vi ser også, at Tyrkiet har ambitiøse mål for grøn energi, og der investeres massivt på energiområdet. Udover myndighedsvinklen tror vi også på, at vores erfaringer og knowhow kan synliggøre danske løsninger og samtidig bane vejen for danske energivirksomheder,” udtaler vicedirektør Martin Hansen, Energistyrelsen.

Vækstland med potentiale for vindkraft

Med en hastigt voksende økonomi og øget efterspørgsel efter elektricitet har Tyrkiet sat fokus på udnyttelse af egne energiressourcer og minimering af høj importafhængighed. Tyrkiet har endnu ikke opstillet nogle havvindmøller, men det vurderes, at der er et stort potentiale for havvindmølleparker langs de tyrkiske kyster. De umiddelbare muligheder viser et potentiale på 7-10 GW. Potentialet kan imidlertid vise sig at være langt større, hvis flydende installationer bliver konkurrencedygtige. Til sammenligning har Danmark installeret omkring 1,7 GW havvind.

Danmark er bredt anerkendt som et grønt foregangsland, der er verdensførende inden for udvikling og udbygning af havvind. Denne førerposition er opnået på grund af den danske tilgang til regulering og rammevilkår kombineret med en stærk industri, der er aktiv over hele verden. Fra dansk side indebærer samarbejdet med Tyrkiet således en unik mulighed for at præge opstarten af den tyrkiske havvindssektor - ikke mindst i forhold til at udbrede danske energiløsninger og positionere danske aktører og virksomheder på markedet.

Strategisk samarbejde siden 2017

Energisamarbejdet mellem Danmark og Tyrkiet er et Strategisk Sektor Samarbejde (SSC), der startede i 2017 med formålet om at introducere danske erfaringer med fjernvarme.

• Myndighedssamarbejdet understøtter Danmarks udviklings- og udenrigspolitik samt Regeringens strategi for Økonomisk Diplomati. Det gennemføres i tæt samarbejde mellem danske fagministerier/kommuner og ambassader. Formålet er at bidrage til rammebetingelser for grøn omstilling og bæredygtig udvikling. Herigennem styrkes også bilaterale relationer og danske erhvervsinteresser.
  • Det dansk-tyrkiske samarbejde drives af Energistyrelsen baseret på Danmarks mangeårige erfaringer med energiregulering, som kan bidrage til, at understøtte mål og ambitioner for grøn omstilling i Tyrkiet.
  • Danmark har myndighedssamarbejder på energiområdet med 15 lande, der til sammen står for mere end 60 procent af verdens CO2-udledning.
  • Udenrigsministeriet og 13 danske myndigheder samarbejder i fællesskab med myndigheder i 18 vækst- og udviklingslande i Latinamerika, Afrika og Asien af særlig betydning for den fremtidige globale udvikling. Arbejdet understøttes af 35 udsendte sektorrådgivere på ambassaderne.

Gülsüm Seeberg Koc, Fuldmægtig, Energistyrelsen, tlf. 33 92 49 47, gk@ens.dk

Dennis Holte Skov-Albertsen, Sektorrådgiver, Den Danske Ambassade i Ankara, tlf. +90 533 732 99 24, denalb@um.dk