Elbiler skal gøre transporten grøn

Kan elbiler bidrage til at tackle klimabelastningen? Kan de samtidig bidrage til, at vi når målet om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler? Det er nogle af spørgsmålene, som belyses i en ny rapport fra Energistyrelsen.

25 pct. af Danmarks CO2-udledning kommer fra transportsektoren. Samtidig lægger vejtransporten beslag på 50 pct. af vores forbrug af olie. Transportsektoren er derfor en af de helt store udfordringer, når det handler om at reducere CO2-udledningen. Energistyrelsens rapport om elbilers samspil med elsystemet konkluderer, at elbiler kan bidrage til at mindske klimabelastningen og afhængigheden af fossile brændsler, men succesen vil afhænge af, hvorvidt vi har et intelligent elnet – et smart grid. Et smart grid skal sikre, at bilernes batterier lades på tidspunkter af døgnet, hvor efterspørgslen af el er lav, men hvor der fortsat produceres el fra bl.a. vindmøller. På sigt vil et smart grid også gøre det muligt for elsystemet at trække el fra bilernes batterier i de perioder i døgnet, hvor elforbruget er særlig højt.

En forudsætning for at høste gevinsterne er således, at elbiler kan spille sammen med elsystemet – et krav, der vil øges i takt med at flere elbiler introduceres.

”Det er regeringens mål, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændsler, og her ligger der en stor udfordring i at tænke nyt på transportområdet.  Redegørelsen viser, at elbiler er en del af løsningen, fordi de både kan køre på grøn energi og fungere som en integreret del af fremtidens energisystem” siger klima- og energiminister Lykke Friis og tilføjer ”Når det gælder produktionsomkostninger og rækkevidde har den traditionelle bil fortsat nogle fordele, men i takt med at elbilerne kommer ned i pris og kan køre længere, tror jeg mange vil blive glade for elbilen”.

I Danmark har regeringen taget en række initiativer for at fremme udbredelsen af elbiler. Afgiftsfritagelsen for elbiler løber nu frem til og med 2015, hvilket giver rigtig gode muligheder for at der kommer flere elbiler på gaden. I 2008 blev der bevilliget 35 mio. kr. til en forsøgsordning for elbiler, der over 5 år skal samle erfaringer med brug af elbiler. Forsøgsordningen omfatter indtil videre omkring 35 konkrete projekter med i alt knap 100 elbiler.

Men Danmark kan ikke gøre det alene. Da der er tale om nye teknologier er der stadig mange udfordringer, som også vil kræve en indsats på EU-niveau.

”Der er på EU niveau stadig mere opmærksomhed omkring bæredygtig transport, ikke mindst i forhold til elbiler. Med udredningen har vi peget på nogle af de centrale udfordringer, som f.eks. etablering af smart grid og standardisering, der ikke alene hviler på danske skuldre, men er et fælles EU-anliggende” bemærker ministeren.

"El- og plug-in hybridbilers samspil med elsystemet"

Claus Lewinsky
Fuldmægtig
Center for Global Rådgivning og Forhandling
Tlf.: 33 92 66 85
cl@ens.dk
 

Lars Hasselager Olsen
Specialkonsulent
Center for Klima og Energiøkonomi
Tlf.: 25 44 12 22
lho@ens.dk

Pressechef
Ture Falbe-Hansen
Mail Icon