Elbiler skal lade intelligent for at blive en gevinst for elnettet
Rapport fra Catalyst Strategy Consulting viser, at elbiler kan have en negativ effekt på el-nettet, hvis de ikke oplades intelligent. Rapporten viser også, at trods afgiftsfritagelse er elbiler dyrere i Danmark end i udlandet.
Konsulenthuset Catalyst Strategy Consulting har med støtte fra Energistyrelsens forsøgsordning for elbiler udarbejdet en analyse af muligheder og barrierer for udbredelse af elbiler i Danmark og samspillet mellem elbiler og fluktuerende vind energi.
Intelligent opladning af elbiler er afgørende
Analysen viser, at hvis elbilerne ikke oplades intelligent, er der risiko for, at de vil have en negativ effekt på el-nettet på netop det tidspunkt af døgnet, hvor el-forbruget er højest. Resultaterne af elbil-brugernes lademønster viser, at de fleste lader efter arbejdstids ophør og i aftentimerne.
Catalyst Strategy Consulting har analyseret kørselsdataene på baggrund af et relativt begrænset antal elbiler fra de første runder af Energistyrelsens forsøgsordning med elbiler, som primært har været udlånt til forsøgsfamilier, anvendt i hjemmeplejen eller til persontransport i døgnplejen og som kommunalt tjenestekøretøj. Resultaterne herfra er skaleret op til en situation, hvor der er forudsættes 120.000 elbiler i 2020 med et uintelligent lademønster. Rapporten konkluderer, at elbilerne i givet fald kun i begrænset omfang vil kunne nyttiggøre større mængder fluktuerende vindkraft.
Uintelligent ladning vil sige, at elbilerne begynder at lade i samme øjeblik de tilsluttes en lader i modsætning til et intelligent elsystem (Smart Grid), hvor bilernes batterier kan lades på tidspunkter af døgnet, hvor efterspørgslen af el er lav, men hvor der fortsat produceres el fra bl.a. vindmøller.
Med den seneste ansøgningsrunde under Energistyrelsens forsøgsordning for elbiler udvides dataindsamlingen med over 300 fabriksbyggede elbiler. Det vil give bedre muligheder for at analysere samspillet mellem elbiler og elsystemet, når elbilerne oplades intelligent.
Elbiler er dyrere i Danmark end i udlandet
Catalyst Strategy Consulting konkluderer også, at selvom elbiler er afgiftsfritaget i Danmark, er de stadig dyre i forhold til de mest populære benzin- og diesel biler, og tilsvarende elbiler i udlandet, hvilket skaber en barriere for en større udbredelse af elbiler i Danmark. En stor del af forskellen i forbrugerpriserne kan forklares ved forskelle i importtold, moms, garantiordninger, diverse regerings-incitamenter mv., men der er stadig en andel, som der ikke umiddelbart kan redegøres for. Det gælder ikke mindst en markant prisforskel mellem Danmark og USA på næsten 40 pct. mellem, for forbrugeren, to sammenlignelige elbilsmodeller.
Catalyst Strategy Consulting's elbilsrapport, sep. 2011, Forsøgsordning for elbiler
Michael Rask
Specialkonsulent
Center for Klima og Energiøkonomi
Tlf.: 33 92 75 30
mir@ens.dk
Claus Lewinsky
Fuldmægtig
Center for Global Rådgivning og Forhandling
Tlf.: 33 92 66 85
cl@ens.dk