Energistyrelsen igangsætter nyt klimainitiativ

23. april 2010

Regeringen har afsat ti millioner til at bruge erfaringerne fra internationale klimaprojekter på dansk jord.

Regeringen åbner op for et nyt virkemiddel til at reducere udledningen af drivhusgasser og skabe vækstmuligheder for grønne teknologier. Finansudvalget har med støtte fra alle partier givet grønt lys til at anvende 8 mio. kr. til at etablere et pilotprojekt for gennemførelse af JI-projekter i Danmark, hvor staten erhverver kreditter fra private aktører i de ikke-kvoteregulerede sektorer, der gennemfører projekter, der reducerer udledningen af drivhusgasser. Herudover vil Energistyrelsen lægge 2 mio. kr. oven i, så der i alt kan bruges 10 mio. kr. til pilotprojektet.

” Vi har med stor succes udviklet bæredygtige klimaprojekter i både Østeuropa og i ulandene. De erfaringer bør vi selvfølgelig også bruge herhjemme, til at begrænse CO2-udledningen. Det kan f.eks. være inden for landbrug. Erfaringerne kan give os nye muligheder og nye innovative løsninger og vækstmuligheder for danske virksomheder Det kan betyde nye muligheder og nye innovative løsninger og vækstmuligheder for danske virksomheder, siger klima- og energiminister Lykke Friis.

Siden 2003 har den danske stat udviklet mere end 65 bæredygtige klimaprojekter i 14 forskellige lande i Østeuropa og ulandene som led i den danske CO2-målsætning. De internationale klimaprojekter er underlagt et grundigt godkendelses- og kontrolsystem styret af FN, der sikrer en omfattende dokumentation for de opnåede CO2-reduktioner. De danske erfaringer med de internationale klimaprojekter har været særdeles positive og har medvirket til at opnå væsentlige klimagevinster, som ellers ikke ville være gennemførte.

De erfaringer vil nu blive afprøvet i dansk målestok. Med de samme FN-krav kan der gennemføres klimaprojekter i Danmark, hvor staten går på tilsvarende vis som i udlandet går ind og erhverver de CO2-gevinster, der kan opnås gennem CO2-besparende foranstaltninger fra konkrete projekter. Der skal være tale om projekter i de sektorer, som ligger udenfor EU´s kvotesystem, dvs. for eksempel initiativer inden for landbrug, transport, boliger mv.

Pilotprojektet skal med andre ord danne grundlag for, at der i disse sektorer skabes incitament til at finde endnu flere CO2-reduktioner, end der sker gennem andre virkemidler som for eksempel CO2-afgiften. Det vil være en velegnet mekanisme til at gennemføre og teste innovative klimaløsninger, der nedsætter vores CO2 udslip. Derved skabes bedre vækstmuligheder for nye klimavenlige teknologier og løsninger i de områder, der falder udenfor kvotesystemet: boliger, landbrug og trafik.
Pilotprojektet skal således skabe et overblik over potentialet og interessen for sådanne klimaprojekter i Danmark og afklare de nærmere rammer og forudsætninger for en eventuel mere permanent ordning.
I forbindelse med udvælgelse af et konkret pilotprojekt vil Energistyrelsen gennemføre et udbud, så der kommer flest mulige projektidéer ind som grundlag for udvælgelsen.

Yderligere oplysninger: Pressechef Ture Falbe-Hansen, mobil: 25 13 78 46 eller akademiing. Karim Arfaoui, tlf: 33 92 67 77eller mobil: 22 29 02 85, Energistyrelsen.

JI som markedsbaseret virkemiddel i Danmark, pdf

Pressechef
Center for Organisation