EUDP investerer 100 millioner i ny energiteknologi

17. december 2010

Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, EUDP, giver tilskud til nogle af fremtidens teknologier inden for vindkraft, solenergi, biomasse, brændselsceller, bølgekraft og energieffektivisering.

En el-pære med LED-lys, der lyser som en glødepære. Produktion af billig brint til det fossilfri samfund. Og byggeelementer med indbyggede solceller. Det er nogle af de projekter, som EUDPs bestyrelse har valgt at støtte, fordi de forventes at kunne bidrage til en fremtid uden fossil energi og samtidig skabe økonomisk vækst og arbejdspladser i Danmark.

Der er givet støtte til projekter inden for vind-, sol-, og bioenergi, brændselsceller, bølgekraft og effektiv energianvendelse. I forhold til effektiv energianvendelse fokuserer projekterne blandt andet på at udvikle LED-teknologien, så den kan bruges på ny områder. Andre fokusområder er koncepter til renovering og nybyggeri og fremtidssikring af professionelle kølemøbler.

En del af projekterne – bl.a. indenfor brint og brændselsceller og solceller - bygger videre på gode resultater fra tidligere EUDP-støttede projekter. Bestyrelsesformand Torkil Bentzen siger:

- Vi har i denne runde støttet et bredt spektrum af energiteknologier. En hel del af projekterne fokuserer på teknologier, der kan blive centrale i et fremtidigt ikke-fossilt energisystem, hvor det er afgørende at kunne lagre energi fra vindmøller eller biomasse til senere brug. Flere af projekterne bygger videre på tidligere resultater og har nu gode forudsætninger for at nå frem til en fase, hvor resultaterne kan udnyttes kommercielt.

Eksempler på støttede projekter:

Optimering af elektrolyseanlæg
Projektet vil udvikle et alkalisk elektrolyse­anlæg, der billigt kan producere brint ved at spalte vand. Det vil kunne lagre strøm fra vindmøller i en fremtidig fossilfri energiforsyning. Det er i et tidligere projekt lykkedes parterne bag projektet, at gøre fremstillingen af brint markant billigere ved hjælp af nye elektroder. Det nye projekt skal optimere effektivi­teten, udvikle produktionsprocesserne og reducere produktions­omkostningerne.
Ansøger: GreenHydrogen.dk
Tilsagn: 3 mio. kr.

Torrefaction: Demonstrationsanlæg til varmeforbehandling af træflis
Design og demonstration af et anlæg til tryksat ´torrefaction´ - dvs. varmeforbehandling – af træflis. Anlægget vil kunne omdanne træflis til et produkt, der er nemmere at håndtere, lagre og transportere. Det kan gøre det mere omkostningseffektivt at anvende biomasse i energiforsyningen. Demonstrationsanlægget skal opføres ved Kolding.
Ansøger: Andritz Feed & Biofuel A/S
Tilsagn: 10 mio. kr.

De øvrige projekter beskæftiger sig bl.a. med:

- LED-teknologi til bordlamper og gadebelysning
- lavtemperatur-fjernvarme i eksisterende byggeri
- methanolreformere og - brændselsceller til transport og nødstrøm
- forbehandling af halm til biogas
- brikketering af varmeforbehandlet biomasse
- vindkraft: analyser af måledata og modeller, der kan forudsige vindens bevægelser
- demonstration af bølgekraft
- forbedre udstødningssystemer til køretøjer.

EUDP har i alt uddelt 400 mio. kr. i 2010 og forventer at uddele et tilsvarende beløb i 2011. Næste ansøgningsfrist til programmet er den 4. marts 2011. Der afholdes informationsmøde om EUDP-programmet i 2011 den 19. januar i Vejle.

Oplysninger om næste ansøgningsrunde og informationsmødet kan findes på http://www.ens.dknode/928

Yderligere oplysninger:

Specialkonsulent, Bodil Harder, tlf. 33 92 67 97, bha@ens.dk