Fald i kvotevirksomhedernes CO2-udledning i 2014

26. maj 2015

Pressemeddelelse:

De kvoteomfattede CO2-udledninger faldt 15 pct. i 2014 sammenlignet med året før. Faldet skyldes en stigning i el-produktionen fra vindmøllerne og en større el-import i 2014 i forhold til året før. Tildelingen af gratiskvoter for 2014 var samtidig den laveste nogensinde - en udvikling, der vil fortsætte frem til 2020.

Den samlede CO2-udledning fra de 351 danske stationære kvotevirksomheder faldt sidste år fra 21,6 mio. ton i 2013 til 18,4 mio. ton i 2014. Faldet skyldes primært, at vindkraftproduktionen steg med 1955 GWh (18 pct.), mens el-importen steg med 1774 GWh (164 pct.) i 2014. Dermed faldt brændselsforbruget på de centrale værker i 2014. De 16 centrale værker, som tegner sig for langt størstedelen af CO2- udledningen i Danmark under EU’s kvoteordning, udledte i 2014 omkring 3.2 mio. ton mindre end i det foregående år.

De danske stationære virksomheder, der er omfattet af EU’s kvoteordning, skal årligt rapportere og returnere kvoter svarende til det foregående års udledning. Alle virksomheder returnerede kvoter inden for fristen den 30. april i år.

Figur. CO2-udledningen 2005-2014 for stationære produktionsenheder (ton CO2)

Faldende CO2-udledninger siden 2005
Siden kvoteordningens start i 2005 har udledningerne generelt været faldende. Den årlige gennemsnitlige udledning i første kvoteperiode fra 2005 - 2007 lå omkring 30 mio. ton og faldt med hele 22 pct. i anden kvoteperiode fra 2008 - 2012 til ca. 23,4 mio. ton.

Der tildeles færre gratiskvoter frem mod 2020
Det ses af figuren nedenfor, at der i tidligere kvoteperioder er blevet tildelt flere gratiskvoter end virksomhederne samlet har kunnet udnytte. I modsætning hertil tildeles der nu færre gratiskvoter, end der udledes for, og denne udvikling vil blive forstærket i takt med, at tildelingen af gratiskvoter falder frem mod 2020. Kvotevirksomhederne vil derfor i stigende omfang skulle købe kvoter eller kreditter (inden for deres kreditloft) til at dække et eventuelt underskud. Alternativt skal virksomhederne bringe udledningerne ned.

Figur. Gennemsnitlig årlig kvotetildeling og CO2-udledning for stationære produktionsenheder i Danmark for perioderne 2005-2007 (1.periode) og 2008-2012 (2. periode) og 2013-14 (3. periode)

Svag stigning i luftfartens CO2-udledning
Luftfartsoperatører rapporterede første gang deres CO2-udledning i 2010, og har været pålagt at returnere kvoter svarende til deres udledning fra 2012 og frem. Luftfartsoperatørne skulle i år rapportere for både 2013 og 2014, og alle rapporterede indenfor fristen.

Baggrunden for, at der skulle rapporteres for to år, har ophæng i den senest vedtagne EU-forordning, der midlertidigt begrænser det geografiske dækningsområde af luftfartsaktiviteter omfattet af kvoteordningen. Den samlede udledning fra luftfart var i 2013 og 2014 henholdsvis 560.393 ton CO2 og 572.174 ton CO2. Dette svarer til en stigning på ca. 1,6 pct. Tallet dækker både over stigninger eller reduktioner i udledningen hos de enkelte operatører.

Kun flyvninger inden for EØS (Det Europæiske Økonomiske Samarbejde), og ikke ud og ind af EØS som tidligere, vil være omfattet i perioden 2013-16. Dette skyldes, at der internationalt arbejdes på at opnå enighed i 2016 om en global markedsbaseret mekanisme til at reducere CO2-udledning fra luftfart.

Flere data om den verificerede udledning for de enkelte virksomheder findes på Energistyrelsenshjemmeside.

Offentliggørelse af verificeret, årlig CO2-udledning og returnerede kvoter

Karim Arfaoui