Kampagne om CE-mærkning af byggevarer

17. april 2012

I dag går Energistyrelsen i luften med en kampagne, som med bl.a. OBS-film, informationsmateriale og en slogankonkurrence skal vise danskerne, hvad de skal se efter, når de køber byggevarer.

”Se efter CE-mærket. Så er din byggevare testet.” Det er hovedbudskabet i Energistyrelsens nye oplysningskampagne over for forbrugere, håndværkere og professionelle byggeafdelinger i boligorganisationer.

Med kampagnen, der kører frem til den 17. juli, vil Energistyrelsen udbrede et vigtigt budskab: Man skal se sig for, når man køber byggevarer. Går man efter CE-mærket, så er varen testet, og man kan se, om den overholder kravene til bl.a. sikkerhed og sundhed.

De fleste byggevarer skal i dag være CE-mærkede, som viser, at producenten har styr på byggevarens egenskaber i forhold til sikkerhed og sundhed. Forhandleren har ansvaret for, at de byggevarer, der sælges, er CE-mærkede. Derfor er det vigtigt, at de udførende parter i byggeriet spørger efter CE-mærket hos leverandørerne af hensyn til sikkerheden og sundheden for beboere eller brugere af bygningerne.

Kontorchef i Energistyrelsen Dorte Nøhr Andersen:

www.byggevareinfo.dk, Bygningsreglementet

Dorte Nøhr Andersen
Vicedirektør
Direktionen
Tlf.:
dna@ens.dk
 

Lars Korsholm
Chefkonsulent
Tlf.: 3392 6885
lko@ens.dk

Kontaktpersoner

Ture Falbe-Hansen
Pressechef (+45) 2513 7846

Abonnér på Energistyrelsens nyheder

Tilmeld dig