Kampagne om CE-mærkning af byggevarer
I dag går Energistyrelsen i luften med en kampagne, som med bl.a. OBS-film, informationsmateriale og en slogankonkurrence skal vise danskerne, hvad de skal se efter, når de køber byggevarer.
”Se efter CE-mærket. Så er din byggevare testet.” Det er hovedbudskabet i Energistyrelsens nye oplysningskampagne over for forbrugere, håndværkere og professionelle byggeafdelinger i boligorganisationer.
Med kampagnen, der kører frem til den 17. juli, vil Energistyrelsen udbrede et vigtigt budskab: Man skal se sig for, når man køber byggevarer. Går man efter CE-mærket, så er varen testet, og man kan se, om den overholder kravene til bl.a. sikkerhed og sundhed.
De fleste byggevarer skal i dag være CE-mærkede, som viser, at producenten har styr på byggevarens egenskaber i forhold til sikkerhed og sundhed. Forhandleren har ansvaret for, at de byggevarer, der sælges, er CE-mærkede. Derfor er det vigtigt, at de udførende parter i byggeriet spørger efter CE-mærket hos leverandørerne af hensyn til sikkerheden og sundheden for beboere eller brugere af bygningerne.
Kontorchef i Energistyrelsen Dorte Nøhr Andersen:
www.byggevareinfo.dk, Bygningsreglementet
Dorte Nøhr Andersen
Vicedirektør
Direktionen
Tlf.:
dna@ens.dk
Lars Korsholm
Chefkonsulent
Tlf.: 3392 6885
lko@ens.dk