Støtteudbud til biogas og andre grønne gasser

Støtteudbud til biogas og andre grønne gasser

Her finder du information om støtteudbuddet til biogas og andre grønne gasser.

Regeringen vil med sit politiske udspil ”Danmark kan mere II” - der hurtigst muligt skal gøre Danmark uafhængig af russisk gas og øge farten i den grønne omstilling - fremrykke og øge produktionen af biogas.

Biogas er en grøn og klimaneutral gas. I Danmark produceres biogas primært af biomasse bestående af restprodukter fra landbrug, industri og husholdninger. Regeringen vil både fremrykke og øge biogaspro­duktionen, herunder fremrykke et planlagt udbud af støtte til produktion af biogas.

Energistyrelsen arbejder derfor nu på at udforme udbudsbekendtgørelsen og rammerne for støtteudbuddet til biogas og andre grønne gasser. Første udbudsrunde åbner 2023 med mulig produktion og afløb fra 2024.

Støtteudbuddet har blandt andet til formål at tilføre mere grøn gas til gasnettet og på den baggrund reducere udledningerne i energisektoren ved at fortrænge fossil naturgas. I dag består ca. 25 pct. af gasforbruget af klimaneutral grøn gas.

Følg med på siden her, hvor vi løbende opdaterer med nyeste information om støtteudbuddet til gas genereret af opgraderet biogasanlæg og/eller e-metananlæg og injiceret i det danske gassystem.

Støtteudbuddet og den økonomiske ramme

Partierne er enige om at afsætte en økonomisk ramme for udbuddet:

Første udbud i 2024 er på 200 mio. kr. pr. år.

Andet udbud i 2025 er på 120 mio. kr. pr. år.

Tredje udbud i 2027 er på 75 mio. kr. pr. år.

Fjerde udbud i 2018 er på 75 mio. kr. pr. år.

Femte udbud i 2029 er på 90 mio. kr. pr. år.

Sjette og sidste udbud i 2030 er på 88 mio. kr. pr. år.

Støtteperioden løber i 20 år. Et af formålene med udbuddene er, at reducere støttebehovet, så der kan blive produceret mere grøn gas for hver støttekrone.

Udbuddet omfatter to grønne gasformer, som er støtteberettigede i udbuddet. Det ene er opgraderet biogas og det andet er e-metan produceret med kulstof fra biogasanlægget og grøn brint.

Støttemodellen baseres på fast pristillæg, hvor investorer byder ind med en støttepris i form af fast pristillæg pr. GJ grøn gas tilført gasnettet, og en maksimal mængde gas, der kan opnås støtte til. Vinderne af udbuddene findes ved at vælge de laveste bud på pristillæg, indtil budgettet er tømt.

Støtten kan kun gives til nye anlæg eller ny produktionskapacitet på eksisterende anlæg. Når det nye anlæg eller den nye produktionskapacitet begynder at producere biogas eller e-metan, udbetales støtten svarende til vindernes budpriser. For at undgå unødig støtte ved ekstraordinært høje gaspriser er der indlagt et fælles loft over støtten ved en gaspris på 120 kr./GJ. Overstiger gasprisen loftet, vil støttetillægget blive reduceret tilsvarende. Loftet er sat så højt, at det ikke forventes at have konsekvenser for budprisen.

Støtteudbuddene til grønne gasser skal bidrage til øget konkurrence og skønnes at reducere drivhusgasudledningerne med ca. 0,2 mio. ton CO2e i 2025 og 0,7 mio. ton CO2e i 2030.

Udbudsbetingelser

Hvem kan ansøge?

For at være berettiget til at ansøge om støtte, skal dit biogasanlæg være et opgraderet biogasanlæg. Udvidelsen skal bestå i en ny reaktor og et nyt opgraderingsanlæg.

For e-metan gælder det, at man er berettiget til at ansøge om støtte, hvis man har et nyt elektrolyseanlæg.

Et opgraderet biogasanlæg betragtes som et nyt anlæg, når komponenterne i anlægget er nye, herunder ny reaktor. Det er tilladt at bruge eksisterende modtagefaciliteter. For et opgraderingsanlæg baseret på en termisk teknologi er kun biogas og elektricitet berettigede energikilder. Derfor kan gas fra gassystemet (naturgas) ikke blive brugt som brændsel til opgraderingen af biogas.

Et e-metananlæg betragtes som et nyt anlæg når en elektrolysator og en katalysator er nye. Hvis e-metanprocessen, som kombinerer H2 med CO2, er produceret ved biologiske processer i en eksisterende reaktor, betragtes e-metan anlægget som nyt, hvis elektrolysatoren er ny.

Ydermere omfatter udbuddet kun nye anlæg, hvor arbejdet på projektet ikke er påbegyndt og omfatter derudover heller ikke anlæg systemtilsluttet i egne forbrugsinstallation.

Krav til bæredygtighed

Udbuddet følger de generelle regler om anvendelse af energiafgrøder til biogasproduktion.

Det er vigtigt at holde sig for øje, at biomasser anvendt til biogasproduktion allerede er underlagt forskellige bæredygtigheds- og drivhusgasbesparelseskrav i VE-direktivet og i de lovforslag til ændringer af VE-direktivet.

Danmark har derudover også fastsat nationale regler for anvendelsen af energiafgrøder, dvs. afgrøder, som dyrkes til energiformål. Læs bekendtgørelserne

Udbuddet stiller ydermere krav til, at opgraderingsanlæg drives på biogas og ikke naturgas.

EU-krav omhandlende grøn brint (Renewable Fuels of Non-Biological Origins) og krav til e-metan

EU-Kommissionen arbejder på nye krav til e-metan. Læs det foreløbige udkast til de kommende EU-krav til e-metan

Grøn brint bliver i EU-retsakten defineret som bæredygtig brint. Det vil sige, at man som udbyder er ikke kan deltage i udbuddet, hvis den brint, der produceres, ikke er grøn og dermed ikke produceres i overensstemmelse med gældende EU-regler på området.

Dette afsnit vil blive opdateret, når EU-kravet er færdigbehandlet.

Tidsramme for støtteudbuddet

2022: Proces med statsstøttegodkendelse. Udformning af udbudsbekendtgørelsen.

2023: Udbudsrunde åbner – om muligt med produktion og afløb fra 2024.

Evaluering af udbudsrunde og politisk drøftelse i forligskredsen.

Informationsmøder

I forbindelse med udbuddet afholdes der to informationsmøder, hvor både udbuddet og metantabsregulering vil blive uddybet, i henholdsvis København og Billund. Det er gratis at deltage i informationsmøderne.

Informationsmødet i København afholdes den 12. september 2022 kl 14.00-17.00 på Energistyrelsens adresse: Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V.

Informationsmødet i Billund afholdes den 19. september 2022 kl. 13.00-16.00 på Legoland Hotel & Konference, Aastvej 10, 7190 Billund.

Invitationer til informationsmøder samt tilmeldingslink sendes ud snarest.

FAQ om støtteudbuddet

(Her noteres løbende de spørgsmål, som kan have relevans for flere, og som vi løbende bliver spurgt om. De vil blive lagt op i anonymiseret form).

Hvordan udformes støttemodellen?

Støttemodellen udformes som et fast pristillæg. Det vil sige, at investorer skal byde ind med en støttepris i form af fast pristillæg pr. GJ grøn gas tilført det danske gasnet, samt en maksimal årlig mængde grøn gas, der kan opnås støtte til.

Hvordan vinder vi udbuddet?

Udbuddet fokusere på, hvem der kan levere den billigste grønne gas til gasnettet. Der indføres et budloft for at sikre, at der ikke afgives for høje bud.

For at mindske risikoen for, at investorer byder ind med en større mængde grøn gas end de forventer at kunne realisere, indføres der en engangsbod.

Dokumenter

Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale for energi og industri mv.

Pressemeddelelse om støtteudbuddet fra Klima,- energi og forsyningsministeriet

Energiaftale 2020

Udmøntningsaftale 21/12 2021


Det danske gassystem anno 2021.

Fakta om støtteudbuddet

  • Aftalen om støtteudbud til grøn gas skal hjælpe med at sænke støttebehovet og bidrage til en reduktion af drivhusgasudledningerne med ca. 0,2 mio. ton CO2e i 2025 og 0,7 mio. ton CO2e i 2030.
  • Byderne skal konkurrere om at producere grøn gas til gasnettet med det mindst mulige støttetillæg.
  • De støtteberettigede gasser i første udbud er opgraderet biogas og e-metan produceret med CO2 fra opgraderingsanlægget tilført grøn brint.
  • Støttemodellen er baseret på fast pristillæg, hvilket giver fuld budgetsikkerhed for staten.
  • For at undgå unødig støtte er der et støtteloft ved ekstraordinært høje gaspriser på 120 kr./GJ.
  • Der er planlagt i alt seks udbudsrunder frem mod 2030, og støtten fra hvert udbud løber i 20 år. Til første udbudsrunde er der afsat 4 mia. kr., hvilket udgør knap 30 pct. af den samlede pulje på ca. 13 mia. kr.
  • Efter første udbud foretages en evaluering, og på den baggrund skal der, forud for senere udbudsrunder være en politisk drøftelse om evt. ændringer af udbudsdesignet og om, hvorvidt den økonomiske ramme bør omprioriteres i lyset af den teknologiske udvikling, markedsprisernes udvikling m.v.

 

Kristian Havskov Sørensen
Chefkonsulent (+45) 3392 7810
Rikke Busk Folkmann
Fuldmægtig (+45) 3395 5073
Mere om Bioenergi