Nyt eller ændret anlæg

Ifølge elforsyningslovens § 11 kræver det tilladelse fra Energistyrelsen, før nye elproduktionsanlæg kan etableres. En tilladelse er også nødvendig ved væsentlige ændringer i bestående anlæg. Det følgende gælder for anlæg på land.

Du skal indsende en ansøgning 

Ansøgningen sendes til Energistyrelsen, og der skal vedlægges dokumentation for, at man opfylder en række betingelser. Betingelserne fremgår af bekendtgørelse nr. 2654 af 28. december 2021 (elproduktionsbekendtgørelsen) og vedrører bl.a. krav til oplysninger om det ansøgte projekt og udslip af drivhusgasser. 

Reglerne i bekendtgørelsen om forudgående tilladelse til etablering eller væsentlig ændring af et elproduktionsanlæg omfatter elproducerende anlæg på 5 MW eller der over. VE-anlæg er omfattet, når de er på 10 MW eller der over. 

Elproduktionsbekendtgørelsen, som trådte i kraft den 1. januar 2022, er en opdatering af Kraftværksbekendtgørelsen, som der er foretaget en række ændringer til. Energistyrelsen vil bl.a. gerne gøre opmærksom på, at fra den 1. januar 2022 gælder de samme regler for landvindmøller som for øvrige VE-anlæg.

Derudover er det fra den 1. januar 2022 blevet muligt at etablere og ændre væsentligt på VE-anlæg fra 10 MW til og med 25 MW uden tilladelse fra Energistyrelsen, såfremt der gives meddelelse til Energistyrelsen og Energinet i overensstemmelse med de nærmere fastsatte regler i bekendtgørelsens § 9. Se nærmere nedenfor. 

Elproduktionsbekendtgørelsen

Mere om Nyt eller ændret anlæg, herunder valg af nettilslutningspunkt i medfør af RfG-forordningen

Hvad gælder for dit anlæg?

Det følger af elproduktionsbekendtgørelsens § 1, at etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg kun kan foretages efter forudgående tilladelse fra Energistyrelsen. Der er dog en række undtagelser, som er beskrevet i stk. 2-3. Undtagelserne fremgår nedenfor:

Anlæg på under 5 MW: alle anlæg med en el-kapacitet på under 5 MW er undtaget fra bekendtgørelsens regler om forudgående tilladelse til etablering og væsentlige ændringer. Et anlæg på 5 MW og derover vil være omfattet af reglerne om forudgående tilladelse.

VE-anlæg på under 10 MW: alle VE-anlæg med en el-kapacitet på under 10 MW er undtaget fra bekendtgørelsens regler om forudgående tilladelse til etablering og væsentlige ændringer. Et VE-anlæg på 10 MW eller derover vil være omfattet af reglerne om forudgående tilladelse.

VE-anlæg på 10 MW til og med 25 MW: alle VE-anlæg med en el-kapacitet på 10 MW til og med 25 MW, er omfattet af reglerne i elproduktionsbekendtgørelsen. Disse anlæg har dog mulighed for blot at meddele Energistyrelsen og Energinet om etablering eller væsentlig ændring i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 9 (kapitel 2). Disse anlæg vil automatisk ved meddelelse blive undtaget fra kravet om forudgående tilladelse til etablering og væsentlig ændring. Se nærmere om meddelelse nedenfor.

Anlæg med en el-kapacitet over 25 MW kan ikke undtages ved at fremsende en meddelelse. Disse anlæg skal derfor følge de almindelige regler om forudgående tilladelse til etablering og væsentlig ændring. 

Muligheden for at fremsende en meddelelse og dermed for at blive undtaget fra kravet om forudgående tilladelse til etablering og væsentlige ændringer, gælder ikke for anlæg omfattet af § 1, stk. 3, dvs. visse brændselsbaserede elproduktionsanlæg over 20 MW. 

Brændselsbaserede elproduktionsanlæg over 20 MW: brændselsbaserede elproduktionsanlæg, som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, der ikke planlægges at blive indrettet til højeffektive kraft-varme-anlæg, og som efter § 17, stk. 7 eller § 31, stk. 7, i elproduktionsbekendtgørelsen, er forpligtet til at vedlægge en cost-benefit-analyse, kan ikke via meddelelse efter § 9 undtages fra kravet om forudgående tilladelse til etablering eller væsentlige ændringer, jf. elproduktionsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 3 og § 1, stk. 3. 

Hvis det pågældende anlæg dog ikke er forpligtet til at vedlægge en cost-benefit-analyse, dvs. hvis anlægget er omfattet af undtagelse fra kravet om cost-benefit-analyse efter § 19 eller § 33 i bekendtgørelsen, så har anlægget dog muligheden for at fremsende meddelelse i overensstemmelse med § 9 og dermed for at blive undtaget fra kravet om forudgående tilladelse. 

Kraft-varme-anlæg på 25 MW eller derunder, godkendt efter lov om varmeforsyning: kraftvarmeanlæg med en eleffekt på 25 MW eller derunder, som er godkendt efter lov om varmeforsyning, er undtaget fra bekendtgørelsens regler om forudgående tilladelse til etablering og væsentlige ændringer. Hvis anlægget er på over 25 MW, vil anlægget være omfattet af reglerne om forudgående tilladelse. 

Anlæg, der udnytter energi fra vand eller vind på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone: Elproduktionsanlæg, der udnytter energi fra vand eller vind på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone, er undtaget fra elproduktionsbekendtgørelsens regler om forudgående tilladelse til etablering og væsentlige ændringer. Denne bekendtgørelse finder alene anvendelse på etablering og væsentlige ændringer af elproducerende anlæg på land. 

Landvindmølleparker

Ved elproduktionsbekendtgørelsens ikrafttræden den 1. januar 2022 blev landvindmøller omfattet af de nærmere regler i bekendtgørelsen om tilladelse til etablering og væsentlig ændring samt meddelelse.

Landvindmølleparker etableret inden den 1. januar 2022 skal ikke ansøge om tilladelse til etablering eller væsentlig ændring. Skæringsdatoen for, hvornår der er en pligt til at ansøge om en etableringstilladelse eller meddele, efter elproduktionsbekendtgørelsen, er tidspunktet for påbegyndelse af etablering. Det betyder, at såfremt etableringen af en vindmøllepark er påbegyndt inden den 1. januar 2022, så er man ikke omfattet af en pligt til at indhente en forudgående etableringstilladelse. 

Ved en vurdering af, om etableringen af vindmølleparken er påbegyndt inden den 1. januar 2022, vil Energistyrelsen lægge vægt på den angivne dato for forventet påbegyndt byggearbejde/etablering, som er anmeldt til pågældende kommune, som led i byggetilladelsen, såfremt denne dato dækker over påbegyndelse af etableringen af selve vindmølleparken. Alternativt kan andet materiale lægges til grund, der dokumenterer datoen for påbegyndt etablering af vindmøllepark.

Meddelelse til Energistyrelsen og Energinet efter § 9 (kapitel 2) i elproduktionsbekendtgørelsen

Fra elproduktionsbekendtgørelsens ikrafttræden den 1. januar 2022 kan VE-anlæg på mellem 10 MW til og med 25 MW etableres og ændres væsentligt uden en tilladelse fra Energistyrelsen, hvis der fremsendes en meddelelse til Energistyrelsen og Energinet i overensstemmelse med § 9 (kapitel 2) i elproduktionsbekendtgørelsen. Denne mulighed gælder dog alene for de anlæg, som ikke er omfattet af § 1, stk. 3. Hvis anlægget er på over 25 MW, kræves der en forudgående tilladelse fra Energistyrelsen til etablering og væsentlig ændring i overensstemmelse med de nærmere fastsatte regler i elproduktionsbekendtgørelsen.

Energistyrelsen vil i forbindelse med en anmeldelse f.eks. kunne rette henvendelse til anlægsejer, såfremt Energistyrelsen bliver opmærksom på, at lovgivning på området ikke er overholdt. Energistyrelsen kan meddele påbud om overholdelse af relevant national lovgivning og EU-regulering på området.

I forbindelse med anmeldelse til Energinet kan Energinet udtale sig til Energistyrelsen, såfremt der er forhold, som Energistyrelsen bør gøres opmærksom på. Det kunne f.eks. blive relevant, hvis Energinet bliver opmærksom på, at anlæg ikke bliver tilsluttet som ét samlet anlæg med ét nettilslutningspunkt i overensstemmelse med gældende regler og praksis på området. I nedenstående afsnit kan der læses nærmere om regler og praksis for tilslutning af VE-anlæg.

Nærmere om regler og praksis for tilslutning af VE-anlæg

Der henvises til side om opdateret vejledning til regler om nettilslutning af VE-anlæg, herunder vejledning om regler om nettilslutning af VE-anlæg, hvorefter det bl.a. fremgår, at nettilslutningen skal ske billigst muligt for det samlede anlæg.

Til brug for vurderingen af, hvad der udgør et samlet anlæg i denne forbindelse, fremgår det af pkt. 8 i vejledningen at ”Forhold som kan tale for, at der er tale om ét anlæg er, hvis ansøgningerne modtages fra samme juridiske/økonomiske enhed og der er tale om ét samlet projekt.I vurderingen af, hvad der indgår i det samlede anlæg, kan det tillægges betydning, om nettilslutningen af de ansøgte delanlæg er internt afhængige af hinanden. Dvs. hvis anvisningen af nettilslutningen af ét delanlæg har betydning for anvisningen af nettilslutningen af ét andet delanlæg. Derudover kan yderligere relevante forhold tillægges betydning. På denne måde vil ’laveste samlede omkostninger’ beregnes for det samlede anlæg, selvom der er indgivet flere ansøgninger for delanlæg som samlet set udgør ét anlæg.”

Det betyder, at et anlæg skal nettilsluttes samlet, når denne nettilslutning vil være den billigst mulige nettilslutning for det samlede anlæg i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 2653 af 28. december 2021 om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker (nettilslutningsbekendtgørelsen).

Sigurd Lauge Pedersen
Chefkonsulent (+45) 3392 6821
Andreas Kruse Hansen
Fuldmægtig (+45) 5167 4321
Line Kierbyholm
Fuldmægtig (+45) 3392 7566