Regler for egetforbug af el fra solcelleanlæg

I Energistyrelsen har vi lavet denne vejledning til kommuner og regioner. Vejledningen er baseret på spørgsmål, vi har modtaget i Energistyrelsen. Og den beskriver bl.a. baggrunden for reglerne om egetforbrug af elektricitet fra kommunale og regionale solcelleanlæg

Læs vejledningen om egetforbrug

Generelle regler for solceller i kommuner og regioner

Kommunerne og regioner kan som alle andre opsætte solcelleanlæg. Aktiviteterne skal dog udskilles i et selskab, som er oprettet med begrænset ansvar.

Ved nybyg og renovering har kommuner og regioner mulighed for at søge og modtage dispensation fra kravet om selskabsudskillelse. Men det kræver, at de opfylder betingelserne i bekendtgørelsen om undtagelse af visse kommunale og regionale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse.

Kommuner og regioner kan også være egenforbrugere af solceller via tredje part. Fx hvis et eksternt selskab opsætter og driver det solcelleanlæg som kommunen eller regionen benytter.

Solcellerne er selskabsudskilte, når de ejes af et selskab, som er oprettet med begrænset ansvar.

Kommunen eller regionen beslutter selv, hvilken selskabskonstruktion der anvendes til formålet, så længe de ikke hæfter for selskabet. 

Selskabet kunne fx være kommunens nuværende forsyningsselskab med begrænset ansvar. Det kunne også være et nyoprettet aktieselskab (A/S) eller anpartsselskab (ApS), der ejes helt eller delvist af kommunen. Til gengæld kan det ikke være et interessantskab (I/S). Det er fordi, at ejerne hæfter direkte for et I/S. 

Kommuner og regioner kan også gå sammen om et enkelt fællesejet selskab til opsætning og drift af solcelleanlæg i flere kommuner eller regioner.

Ja, hvis et eksisterende forsyningsselskab er oprettet med begrænset ansvar, vil det opfylde kravet i elforsyningsloven § 4 stk. 1 om selskabsudskillelse.

Kravet til kommunal selskabsudskillelse i elforsyningsloven § 4 stk. 1, 2. pkt. omfatter i hht. lovens § 2, stk. 1 produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt på aggregering og energilagring.

Det betyder, at kommunale forsyningsselskaber der varetager produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt aggregering og energilagring er omfattet af reglerne.

Det inkluderer også vandværker og fjernvarmeanlæg.

Kravet om selskabsmæssig udskillelse er opfyldt i relation til kommunale forsyningsselskaber, der allerede drives som selskaber med begrænset ansvar, herunder vandværker og fjernvarmeanlæg.

Ja, hvis det kommunale selskab er oprettet med begrænset ansvar, så må det gerne opsætte solceller på såvel en ny som gammel skole.

Selskabsudskillelse og dispensation

Send den udfyldte ansøgningsblanket til Energistyrelsen på ens@ens.dk eller via e-boks eller pr. post.

Hent ansøgningsblanketten

Dispensationen kan søges efter, at anlægget er blevet nettilsluttet og anmeldt til stamdataregisteret.

Der kan ikke gives forhåndsgodkendelse. Dispensationen fra kravet om selskabsudskillelse kan først søges efter anlægget er blevet nettilsluttet og anmeldt til stamdataregistret.

Udskiftning af eksisterende anlæg eller etablering af et nyt anlæg vil kræve fornyet dispensation, hvis ikke anlægget udskilles.

Ja, men det kræver, at anlægget opfylder betingelserne, jf. bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse. 

Egetforbrug og interne forbindelser

Kommunen eller regionen kan være egenforbruger via tredje part, hvis et eksternt selskab ejer det solcelleanlæg, der stilles til rådighed for kommunen eller regionen.

Der er stor frihed i forhold til, hvor solcelleanlægget kan placeres.

Ønsker kommunen eller regionen at egetforbruge den producerede elektricitet, skal anlægget tilsluttes kommunens forbrugsinstallation via en intern elektricitetsforbindelse. Reglerne for interne elektricitetsforbindelser findes i BEK nr. 438 af 27/04/2023.

Læs mere om opsætning solcelleranlæg

Energistyrelsens administrative praksis omkring interne elektricitetsforbindelser er i 2023 blevet kodificeret i Bekendtgørelsen om interne elektricitetsforbindelser. Det angiver kriterierne for etablering af en intern elektricitetsforbindelse til tilslutning af et produktionsanlæg til en forbrugsinstallationen.

Så længe anlægget er tilsluttet det kollektive net, vil konsekvensen af at al el forbruges eller lagres på forbrugsstedet være, at der ikke er nogen overskudsproduktion som sælges. Det vil ikke påvirke kravet om selskabsudskillelse.

Teknisk placering, udvidelser og PSO-afgift

Der gælder de samme regler for udvidelse af eksisterende anlæg, som for etablering af nye anlæg.

Du kan læse mere om reglerne for udvidelse af kommunale og regionale solcelleanlæg:

Vejledning om reglerne om egetforbrug af elektricitet

 

 

Kommuner og regioner kan frit anvende batterier til at optimere egetforbruget fra deres eksisterende og fremtidige solcelleanlæg.

Ladestandere og solcelleanlæg giver skattelovgivningen muligheder for:

  1. Elafgiftsfritagelse for elektricitet, som fremstilles på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme, og som direkte forbruges af elproducenten eller af en lejer i en udlejningsejendom, når anlægget er placeret i forbindelse med udlejningsejendommen og den udlejede ejendom udlejes af elproducenten jf. elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c
  2. Refusion af elafgift af elforbruget til opladning af elbiler jf. elafgiftslovens § 11, stk. 1 omhandlende virksomheder, der er registreret efter merværdiafgiftsloven.

Der er tale om to separate indirekte støtteordninger til anvendelse af vedvarende energi. Det er ikke muligt at kombinere ordningen om refusion af elafgift med elafgiftsfritagelse, der kan opnås gennem egenproduktion med evt. tilkoblet batteri.

For yderligere oplysninger om reglerne for elafgiftsfritagelse og refusion kan Energistyrelsen henvise til Skattestyrelsen og deres udtalelser om emnet.

PSO afgiften er fra den 1. januar 2022 afskaffet. Anlæg med en installeret kapacitet på over 50 kW skal dog fortsat opsætte en produktionsmåler, jf. bekendtgørelse om stamdataregistret for elproducerende anlæg m.v.

Energifællesskaber og selvejende institutioner

Selvejende institutioner er ikke omfattet af reglerne om kommunal selskabsudskillelse, da kommunen ikke ejer den selvejende institution. En selvejende institution kan derfor opsætte solceller på samme vilkår som fx private virksomheder eller husholdninger.

Borgerenergifællesskaber er defineret i lov om elforsyning § 5, stk. 1, nr. 5 som en juridisk person der;

  • er baseret på frivillig og åben deltagelse,
  • reelt kontrolleres af deltagere eller kapitalejere, som er 1) fysiske personer, 2) lokale myndigheder, herunder kommuner eller 3) små virksomheder,
  • hvis primære formål er at give sine deltagere eller kapitalejere eller de lokalområder hvor det drives 1) miljømæssige, 2) økonomiske eller 3) sociale fællesskabsfordele frem for at give økonomisk gevinst.

VE-fællesskaber er defineret i lov om vedvarende energi § 5, stk. 1, nr. 11 som en juridisk person der;

  • er baseret på åben og frivillig deltagelse,
  • er uafhængig og faktisk kontrolleres af kapitalejere eller deltagere, der er beliggende i nærheden af de projekter for vedvarende energi, som ejes og udvikles af den juridiske person,
  • hvis kapitalejere eller deltagere er 1) fysiske personer, 2) SMV’er eller 3) lokale myndigheder, herunder kommuner
  • og hvis hovedformål er at give sine kapitalejere eller deltagere eller de lokale områder, hvor fællesskabet opererer 1) miljømæssige, 2) økonomiske eller 3) sociale fællesskabsfordele snarere end økonomisk fortjeneste.

Der er ingen form- eller proceskrav til oprettelse eller registrering af et VE-fællesskab eller borgerenergifællesskab. Hvis en kommune eller region derfor ønsker at deltage i eller oprette et VE-fællesskab eller borgerenergifællesskab, så vil de alene skulle opfylde de i loven oplistede krav og den juridiske person vil automatisk være et VE-fællesskab eller borgerenergifællesskab.

Bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber og forholdet mellem VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber og elhandelsvirksomheder og kollektive elforsyningsvirksomheder fastsætter nærmere regler for energifælle-skaber.

Solceller i forbindelse med nybyggeri og energirammer

Der kan kun opnås dispensation fra kravet om selskabsudskillelse for så vidt angår opsætning af solceller med kapacitet svarende til, hvad der fremgår af bygningens energiramme. Der kan opsættes flere solceller, hvis de enten udskilles eller stilles til rådighed af tredjemand.

Ja, det skal den. Også selvom energirammen for en bygning ændrer sig under en byggeproces.

Ansøgningen om dispensation kan først foretages, når anlægget er nettilsluttet og anmeldt til stamdataregisteret. Det vil derfor være den endelige energiramme efter afslutningen af nybygget eller renoveringen, der anvendes.

Kontakt

Landvind og sol
Mail Icon