Elproduktion fra anlæg over 25 MW kræver tilladelse fra Energistyrelsen. Der kan kun gives tilladelse til en ansøger, som kan dokumentere, at denne har den fornødne tekniske og finansielle kapacitet. For en nærmere uddybning af ansøgningens indhold, Energistyrelsens vurdering af teknisk og finansiel kapacitet samt øvrige relevante forhold af betydning for en ansøgning om tilladelse til elproduktion, henvises til Energistyrelsens praksisnotater, som kan findes på denne side.
Ansøgninger om tilladelse til elproduktion fra solcelleanlæg, vindmølleanlæg, bølgekraftsanlæg og vandkraftværker på land med en kapacitet på over 25 MW, modtaget hos Energistyrelsen fra den 1. januar 2022 eller efter, behandles efter reglerne fastsat i elproduktionsbekendtgørelsen, og tilladelse udstedes med hjemmel i elproduktionsbekendtgørelsen § 3, jf. elforsyningsloven § 11, stk. 2. Endvidere er det Energistyrelsens praksis, at et energilageranlæg på land er omfattet af kravet om elproduktionstilladelse, når det har funktion, karakter og påvirker elsystemet på samme måde som et elproduktionsanlæg. Du kan læse mere om Energistyrelsens praksis på dette område i Energistyrelsens eksterne praksisnotat for elproduktionstilladelser til elproduktionsanlæg på land.
Nye ansøgninger for elproduktion fra kraftværker vil fortsat kræve bevilling, jf. elforsyningslovens § 10. Eksisterende elproduktionsbevillinger efter elforsyningslovens § 10 opretholdes i overensstemmelse med deres indhold og varighed. For nærmere om elproduktionsbevillinger efter elforsyningslovens § 10, henvises der til praksisnotat for elproduktionsbevillinger til elproduktionsanlæg på land.
Hvornår betragtes sammenkoblede anlæg som ét anlæg?
Der er rejst spørgsmål over for Energistyrelsen om, hvad Energistyrelsen lægger vægt på ved den konkrete vurdering af, om sammenkoblede anlæg udgør ét anlæg og dermed kan udgøre et bevillingspligtigt anlæg med en kapacitet på over 25 MW i medfør af elforsyningslovens § 10, stk. 1.
Energistyrelsen foretager altid en konkret vurdering fra sag til sag. Vurderingen tager alle relevante forhold i betragtning. Nedenfor nævnes forhold, som kan indgå i Energistyrelsens samlede vurdering:
- Samlet kapacitet (MW) tilsluttet i et nettilslutningspunkt
- Anlæggets geografiske placering
- En tæt driftsmæssig og/eller fysisk sammenhæng
- Nettilslutningsaftalen mellem producent og netvirksomhed
- Yderligere forhold, som vurderes relevante i det konkrete tilfælde
Beredskab
Typer af virksomheder der er underlagt beredskabsforpligtelser i energisektoren, fremgår af § 2 i lov om styrket beredskab i energisektoren.
Se lov om styrket beredskab i energisektoren.
Se bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren.
Sagsbehandling
Bevillingshavere med bevilling efter elforsyningslovens § 10 og tilladelsesindehavere med tilladelse til elproduktion efter elforsyningslovens § 11 og elproduktionsbekendtgørelsens § 4, skal betale omkostningerne til myndighedsbehandling forbundet med bevillingen eller tilladelsen samt tilsyn med overholdelse af vilkår i bevillingen eller tilladelsen, jf. elforsyningslovens § 51 a og efter regler udstedt i medfør af § 85 b, stk. 4, og § 85 c, stk. 6.
Se bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen
Praksisnotat for elproduktionstilladelser til elproduktionsanlæg på land
Dette praksisnotat finder anvendelse på ansøgninger om elproduktion fra solcelleanlæg, vindmølleanlæg, bølgekraftsanlæg og vandkraftværker på land med en kapacitet på over 25 MW, modtaget hos Energistyrelsen fra og med den 1. januar 2022.
Energistyrelsens eksterne praksisnotat for elproduktionstilladelser til elproduktionsanlæg på land
For elproduktionsselskaber der gør brug af koncerninterne lån, kan følgende skabelon for modpartsbekræftelse med fordel benyttes. Se desuden dokumentationskrav for selskaber med koncerninterne lån i praksisnotatet.
Praksisnotat for elproduktionsbevillinger til elproduktionsanlæg på land
Dette praksisnotat finder anvendelse på eksisterende elproduktionsbevillinger efter elforsyningslovens § 10, ansøgninger modtaget hos Energistyrelsen inden den 1. januar 2022 og kraftværker.
Energistyrelsens eksterne praksisnotat for elproduktionsbevillinger til elproduktionsanlæg på land
For elproduktionsselskaber der gør brug af koncerninterne lån, kan følgende skabelon for modpartsbekræftelse med fordel benyttes. Se desuden dokumentationskrav for selskaber med koncerninterne lån i praksisnotatet.
Energistyrelsen fører årligt tilsyn med bevillingshaverne og tilladelsesindehaverne
Formålet med tilsynet er at sikre, at du som bevillings- eller tilladelsesindehaver fortsat opfylder kravene til den finansielle og tekniske kapacitet.
Du skal årligt udfylde et tilsynsbrev, som Energistyrelsen udsender. Ved væsentlige ændringer i den finansielle eller den tekniske kapacitet vil Energistyrelsen indkalde til et tilsynsmøde, hvor man kan uddybe baggrunden for ændringerne.
Krav til nettilslutning
Når der indsendes en ansøgning til Energistyrelsen om tilladelse til etablering i medfør af bekendtgørelse nr. 548 af 29. maj 2024 (elproduktionsbekendtgørelsen), skal ansøgningen bl.a. opfylde kravene fastsat §§ 10 og 11 eller i §§ 15 og 16 i elproduktionsbekendtgørelsen. Ansøgningen skal således være bilagt en udtalelse fra den systemansvarlige virksomhed (Energinet), jf. § 11, stk. 3, og § 16, stk. 3. Denne udtalelse skal indeholde en udtalelse om fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet ved elproduktionsanlæggets tilslutning hertil. I denne forbindelse skal krav i Kommissionens forordning (EU) 2016/631 af 14. april 2016 om fastsættelse af netregler om krav til nettilslutning for produktionsanlæg (RfG-forordning) iagttages.