27. maj kan du igen søge tilskud til en varmepumpe

22. maj 2024

På mandag kan boligejere igen ansøge den populære Varmepumpepulje. Puljen skal bidrage til at fremme den grønne omstilling og gavne forsyningssikkerheden. Mere end 20.000 danskere har i de seneste år energioptimeret deres bolig med tilskud fra Energistyrelsens puljer.

Vil du varme dit hus op på en mere klimavenlig måde? Så kan du fra næste uge søge Energistyrelsens Varmepumpepulje og få helt op til 27.000 kroner i tilskud.

Puljen henvender sig til dig, som ikke kan få fjernvarme i dit område, og som gerne vil udskifte din varmekilde til en mere klimavenlig variant. Som noget nyt kan boligejere, der bor i områder med potentiel udlagt fjernvarme, nu også få tilskud.

Der er tre fordele ved at få en varmepumpe:

1. Du sparer energi og penge fra første installationsdag.
  2. Du øger værdien af dit hus og forbedrer energimærket.
  3. Du gør noget godt for klimaet.

Det er en stor investering at købe en varmepumpe, men Energistyrelsens varmepumpepulje tilbyder en økonomisk håndsrækning:

”Varmepumpepuljen er en oplagt mulighed, hvis man går med overvejelser om at udskifte sin primære varmekilde med et grønnere alternativ, der tilmed er billigere i drift på den lange bane. Derfor skal der også lyde en stor opfordring til husejerne herfra, om at søge de mange puljemidler, der om lidt bliver frigivet,” udtaler Lone Brose, som er chef for Energistyrelsens puljeadministration.

Sådan søger du
Før du ansøger, bør du først og fremmest undersøge, om du er berettiget til at modtage tilskud. På SparEnergi/varmepumpepuljen  kan du læse mere om kravene til at modtage tilskud, hvordan ansøgningsprocessen fungerer og hvilken dokumentation, der skal bruges i ansøgningsprocessen.

Der bliver åbnet for ansøgninger om tilskud til en varmepumpe den 27. maj klokken 10. Ansøgere kan stille sig i kø på ansøgningsportalen en time før puljeåbningen. Gør man det, kommer man ind i et digitalt venteværelse. Alle i venteværelset får tildelt en vilkårlig plads i køen, når puljen åbner for ansøgninger.

Du kan søge om penge til en varmepumpe, indtil alle pengene er uddelt.

Gratis webinar:
Energistyrelsen tilbyder en række webinarer om puljen. Se datoer og tilmeld dig på SparEnergi.dk/varmepumpepuljen. Her kan du også få svar på de fleste spørgsmål.

Om Varmepumpepuljen

• Varmepumpepuljen udspringer af Energiaftalen fra 2018, og puljen skal medvirke til at skabe besparelser i energiforbruget i helårsboliger, understøtte den grønne omstilling hos boligejere og derudover gavne forsyningssikkerheden i Danmark.
  • Man kan søge tilskud som privatperson, andelsboligforening, ejerforening i etageejendom, virksomhed, forening og selvejende institution.
  • I 2024 kan borgere få et ensartet tilskud fra Varmepumpepuljen til individuel varmeforsyning, uanset husets størrelse. Tilskuddet er på 17.000 kroner til luft til vand-varmepumper og 27.000 kroner til væske til vand-varmepumper (også kaldet jordvarme).
  • For specifikke bygningstyper over 400 m2 kan der søges om tilskud til store varmepumpeanlæg

For borgere:
Energistyrelsens Rådgivningstjeneste på 31 15 90 00 eller info@sparenergi.dk

Energistyrelsens pressetelefon (modtager ikke SMS'er)