Bygningspuljen holder pause for natten

28. september 2021

Der er fortsat penge i Bygningspuljen efter en dag præget af både stor interesse for at søge tilskud til grønne boligforbedringer, men også tekniske udfordringer. Som annonceret på forhånd holder Bygningspuljen nu pause for ansøgninger indtil i morgen onsdag klokken 8.00. Ansøgere beholder deres plads i køen under pausen.

Bygningspuljen, der giver støtte til grønne boligforbedringer, åbnede for en ny runde i formiddags. Energistyrelsen har modtaget 3.500 ansøgninger fra boligejere, der har ansøgt om cirka 80 mio. kr. til at udskifte olie- eller gasfyret eller til at energiforbedre helårshuset. Denne runde af Bygningspuljen indeholder cirka 340 millioner kroner i alt.

Køsystemet blev sat på pause kl. 20.00, så borgere, der sidder i kø, ikke skal sidde ved computeren i løbet af natten. Efter kl. 20 vil de borgere, som allerede er sluset fra køen ind i ansøgningssystemet, have to timer til at færdiggøre ansøgningen, inden ansøgningssystemet lukkes for natten.

Køen til ansøgningssystemet vil som planlagt åbne igen i morgen klokken 8.00. De, der lige nu står i kø, beholder deres plads i køen, hvis de undlader at slette cookie-indstillingerne i browseren. Vi opfordrer desuden til, at man tilmelder sig mail-notifikationer, når man logger på ansøgningsportalen. Så vil man modtage en e-mail, når man er nået frem til at søge tilskud og undgår dermed ventetid foran skærmen.

Tekniske problemer har givet udfordringer

Der har igen været stor interesse for at søge tilskud i Bygningspuljen. Desværre har puljen også været ramt af tekniske udfordringer. Konkret oplevede nogle borgere en overgang problemer med at logge ind med NemID på ansøgningsportalen. Problemet blev løst over middag, men betød, at køen måtte sættes på pause i ca. 3 timer for at sikre, at så få borgere som muligt blev berørt.

Hændelsen har forståeligt været kilde til stor frustration blandt de berørte. Styrelsen er i dialog med IT-leverandører for at få undersøgt omfanget af berørte borgere, men opfordrer de borgere, der har været forhindret i at logge på ansøgningsportalen på grund af tekniske problemer, til at forsøge igen.

Siden ansøgningsrunden i foråret, har Energistyrelsen sammen med IT-leverandørerne øget kapaciteten i ansøgningssystemet. Der blev imidlertid i dag identificeret en fejl, der betød, at det ikke har været muligt at få så mange ansøgere igennem systemet, som ønsket. Styrelsen er i dialog med IT-leverandøren om at udbedre problemerne med henblik på at få flere ansøgere hurtigt igennem systemet.

Kontaktpersoner

Ture Falbe-Hansen
Pressechef (+45) 2513 7846
Jonas Disager Kraft
Specialkonsulent (+45) 3395 5038

Relaterede nyheder

Abonnér på Energistyrelsens nyheder

Tilmeld dig