Dynamiske tariffer hører fremtiden til

7. juli 2010

Arbejdsgruppen for dynamiske tariffer har fremlagt sin redegørelse om mulighederne for og virkningerne af dynamiske tariffer for elektricitet.

Der er internationale forpligtende målsætninger for Danmark om 30 pct. vedvarende energi i det endelige energiforbrug i 2020 og 10 pct. vedvarende energi i transport. Og med regeringens vision og mål for dansk klima- og energipolitik om 100 pct. uafhængighed af fossile brændsler kan udviklingen kun forventes at gå én vej, nemlig mere vedvarende energi i energisystemet. Hovedparten af den vedvarende energi må forventes at bliv tilført energisystemet i form af el.

Arbejdsgruppen for dynamiske tariffer peger i sin redegørelse på, at en udbygning af el-produktionen fra især vindmøller og på sigt solceller, der ikke kan styres i samme grad som den hidtidige produktion fra centrale kraftværker, vil der kunne opstå store usystematiske udsving i udbuddet af el. El-systemet bliver dermed fluktuerende. På efterspørgselssiden kan ”nye” anvendelsesområder for el over døgnet imidlertid skabe potentielt store lokale systematiske udsving i elforbruget, fordi de ”nye” anvendelsesområder er fleksible og derfor kan nyttiggøre den fluktuerende el-produktion fra vedvarende energi. Sammenfattende giver dette et positivt bidrag til opfyldelsen af visionen om at frigøre landets energiforsyning fra fossile brændsler. Konkret omfatter de potentielle ”nye” anvendelsesområder for tiden elpatroner, varmepumper, der begge allerede er moden teknologi, og på længere sigt eventuelt elbiler, men andre kan være på vej.

Elpatron-ordningen er nu gjort permanent. Dermed er spørgsmålet om udnyttelse af fluktuerende el løst i en årrække fremover, idet elpatron-ordningen har åbnet for en meget stor kapacitet til forbrug af store mængder el.

Arbejdsgruppen peger også på, at stigende elforbrug i fremtiden stiller krav om kommende udbygninger af el-infrastrukturen. Dette begrunder i sig selv overvejelser om indførsel af tariffer, der kan variere med omkostningerne ved forbruget (dynamiske tariffer).

Et princip ved udformningen af dynamiske tariffer kan være at lade forbrugstarifferne afspejle marginalomkostningen ved et øget forbrug på det aktuelle tidspunkt og i det aktuelle el-net. Dermed gives forbrugeren incitament til at tilpasse sit elforbrug afhængigt af omkostningerne ved netbelastningen. Kunder, der får prissignaler baseret på marginale omkostninger, får herved et tydeligere incitament til at agere samfundsmæssigt såvel som individuelt effektivt i det omfang, dette er teknisk muligt, og netvirksomhederne vil være i stand til bl.a. at dimensionere nettets kapacitet økonomisk efter efterspørgslen. Dette gælder principielt både de lokale el-net og transmissionsnettet. Gevinsterne ved rette prissignaler vil dog skulle sammenholdes med eventuelt ekstra administrative omkostninger.

Arbejdsgruppen anbefaler bl.a., at de lokale netvirksomheder og Energinet.dk ud fra kendskabet til lokale forhold fortsat er ansvarlig for udformningen af fremtidens tariffer i henhold til metoder, der er godkendt af Energitilsynet. Arbejdsgruppen anbefaler desuden, at den lokale nettarif på netvirksomhedens initiativ kan udformes således, at denne afspejler netvirksomhedens marginalomkostninger.

Arbejdsgruppen for dynamiske tariffer er sammensat af repræsentanter for Energistyrelsen, Finansministeriet, Skatteministeriet, Energitilsynets sekretariat, Energinet.dk, Dansk Energi, DI/DI Energibranchen samt Forbrugerrådet. Energistyrelsen har varetaget formandskab og sekretariat for arbejdsgruppen.

Analysearbejdet blev afsluttet i juni 2010.

Redegørelsen om dynamiske tariffer

Kontaktpersoner

Ture Falbe-Hansen
Pressechef (+45) 2513 7846

Abonnér på Energistyrelsens nyheder

Tilmeld dig