Elbiler er godt for klimaet

30. august 2009

Forkert analyse fra WWF om elbiler.

Der er store fordele for både klima og Danmarks forsyningsikkerhed, hvis elbiler erstatter nogle af vores nuværende benzin- og dieselbiler. Verdensnaturfonden – WWF – tager fejl, når de i Jyllands-Posten i dag hævder, at elbiler er mere skadelige for klimaet end traditionelle biler.

WWF overser EU’s kvoteregulering, som sætter et effektivt loft over den samlede udledning af CO2 fra elsektoren. Det betyder, at ekstra elproduktion til elbilerne ikke fører til højere CO2-udledning fra energisektoren, men til lavere CO2-udledning i transportsektoren. For hvis elbilerne erstatter eksisterende biler spares miljøet for CO2-emissionen fra benzin- og dieselforbruget.

Elbiler vil have store fordele for samfundet. De giver mulighed for, at transportsektoren kan erstatte olieforbruget med vedvarende energikilder som vindkraft, solceller og biomasse. Elbiler har et energiforbrug, der kun er 1/3 – 1/4 af forbruget i vores nuværende biler og belaster ikke den lokale luftkvalitet. Og elbiler giver mulighed for en bedre nyttiggørelse af vindmøllestrømmen, for elbilerne kan oplades på tidspunkter, hvor det blæser meget og elpriserne er lave.
Dermed vil elbiler sammen med f.eks. varmepumper kunne udjævne store udsving i elproduktionen. Det vil have stor værdi for elsystemet.

Energistyrelsen giver i perioden -2012 et tilskud på 35 mio. kr. til forsøg med elbiler i Danmark.

Cowi A/S har for Energistyrelsen udarbejdet et  faktapapir om elbiler, som vedlægges til orientering.

Faktapapir om elbiler

Pressechef