Energistyrelsen digitaliserer registrering af virksomheder i affaldsregistret
Når du som virksomhed søger om at blive registreret som fx affaldstransportør, vil du fremover opleve en lettere og hurtigere sagsbehandling. Energistyrelsen har netop indført automatisk sagsbehandling, så de fleste virksomheder kan registrere sig i Affaldsregisteret digitalt.
Virksomheder, der ønsker at transportere, forhandle eller behandle affald, skal i dag registreres i Affaldsregistret, der administreres af Energistyrelsen. For at lette processen for virksomhederne har Energistyrelsen nu indført automatisk sagsbehandling med en betalingskortløsning, så langt de fleste virksomheder kan registrere sig og betale med det samme uden at skulle vente på en manuel sagsbehandling.
Muligheden for automatisk sagsbehandling gælder for transportører, mæglere og forhandlere af affald. Genanvendelsesanlæg og indsamlingsvirksomheder med forbehandlingsanlæg skal stadig indsende en miljøgodkendelse, som skal vurderes. Derfor vil de fortsat skulle sagsbehandles manuelt.
Med den nye løsning vil alle virksomheder, der ansøger om registrering eller godkendelse, skulle registrere et betalingskort. Når sagsbehandlingen er gennemført, bliver gebyrerne trukket på betalingskortet, uanset om sagsbehandlingen sker automatisk eller manuelt.
Affaldsregistret understøtter konkurrenceudsættelsen af det genanvendelige erhvervsaffald fra 2010 og EU-krav om registrering af affaldsaktører.
Læs mere om godkendelse som indsamlingsvirksomhed og om registrering i affaldsregistreret mv.
Kontakt:
Affaldsregistret, tlf: 33927610 (mandag til torsdag kl. 9-12), e-mail: affaldsregister@ens.dk