Energistyrelsen støtter elbusser i trafikselskaberne

3. juli 2015

Energistyrelsen varsler allerede nu, at man efter sommerferien indkalder ansøgninger til en ny pulje på i alt 14 mio. kr., der i 2015-17 giver tilskud til el-busser. Ordningen skal understøtte udbredelse af eldrift af busser i større skala i trafikselskaberne. Fristen for at ansøge vil være 2. november 2015.

Det vil have store fordele for klimaet, hvis den almindelige dieselbus i byerne kan erstattes af en elbus, der både reducerer energiforbrug, luftforurening og støj markant. Energistyrelsens nye pulje skal bidrage til at afklare den reelle meromkostning ved elbusser og de praktiske udfordringer ved at organisere driften af elbusser. Det vil reducere risikoen for busoperatører ved at indsætte elbusser i rutedrift.

Elbusser har i dag en rækkevidde og funktionalitet, som gør dem egnede til almindelig bybusdrift, mens der på længere ruter er mulighed for at anvende plug-in hybridbusser.  Busdriften har hermed potentiale for i stort omfang at blive elektrificeret.

Selvom de løbende driftsomkostninger muligvis er lavere, har elbusser i dag en væsentlig højere anskaffelsespris end dieselbusser, og der er stor usikkerhed om deres brugtværdi. Disse usikkerheder medfører en vis investeringsrisiko for busoperatørerne.

Energistyrelsen forventer, at ordningen vil bidrage til at modne markedet, udbrede kendskabet til elbusser og give operatører større mod på at byde ind med el i fremtiden. Tilskuddet skal dermed understøtte udbredelsen af el busser i større skala.

Ordningen er omfattet af klimapuljen i aftalen for Finansloven for 2015, hvor der blev afsat i alt 14 mio. kr. i 2015-17 til at fremme elbusser i trafikselskaberne.

Fristen for at trafikselskaber og busoperatører kan sende en ansøgning vil være 2. november 2015. Ansøgningen skal sendes til Energistyrelsen.

Energistyrelsen har netop sendt bekendtgørelse om tilskudsordningen i høring frem til den 10. august 2015. Når bekendtgørelsen er færdiggjort vil der blive udsendt en vejledning med nærmere oplysninger om udformningen af ansøgningen.

Se yderligere information om ordningen for fremme af elbusser.

Kontakt og yderligere information: AC-medarbejder Ulrich Lopdrup tlf.: +45 33 92 75 47 eller e-mail: ulo@ens.dk

Fremme af elbusser

Ulrich Lopdrup