Klarere aftaler ved køb af håndværkerydelser
Med en ny kontrakt og opdaterede regler sikres mere klarhed og bedre forbrugerbeskyttelse i aftaler mellem forbrugere og håndværkere om et byggearbejde.
Dansk Byggeri, Tekniq, Håndværksrådet, Forbrugerrådet og Energistyrelsen har i juni 2012 revideret AB-Forbruger.
AB-Forbruger er et frivilligt aftalegrundlag til brug for byggearbejder. AB-Forbruger sikrer klarhed over, hvad der fx gælder, hvis byggearbejdet bliver dyrere end forventet, eller hvis arbejdet ikke bliver færdigt til tiden. AB-Forbruger har kunnet bruges siden 1. januar 2010.
Parterne har gennemført en række ændringer af AB-Forbruger, som sikrer mere klarhed og bedre forbrugerbeskyttelse, når en forbruger indgår aftale med en håndværker om et byggearbejde. Fx fremgår det nu, at man som forbruger kan have ret til at få mangler udbedret for entreprenørens regning.
Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard: ”Jeg glad for, at parterne i fællesskab har gennemført en række forbedringer af AB-Forbruger. Hvis ikke der er en klar aftale med håndværkerne om fx pris og tidsperspektiv, kan det blive en dyr fornøjelse at energirenovere sit hus. AB-Forbruger kan være med til at forebygge de dyre misforståelser.”
Skal man igang med et byggearbejde, er det en god idé at aftale med håndværkeren, at AB-Forbruger skal gælde for arbejdet, for AB-forbruger gælder ikke automatisk. Parterne kan sammen udfylde standardkontrakten, som er et godt udgangspunkt for parternes forventningsafstemning. I standardkontrakten skal man blandt andet tage stilling til, hvornår byggearbejdet skal påbegyndes og afsluttes, hvad prisen skal være og om der skal stilles økonomisk sikkerhed.
Kontakt: Chefkonsulent Katrine Krone, tlf. 33 92 68 83, e-mail: kan@ens.dk.
AB-Forbruger, juni 2012
Standardkontrakt for byggeopgaver for forbrugerne, juni 2012
Tillægsaftale vedr. ændringer i arbejdet, juni 2012
Katrine Krone
Kontorchef
Center for Energiressourcer
Tlf.: 3392 6888
kan@ens.dk