Kom til Geotermiens dag i Kolding

3. juni 2016

Energistyrelsen inviterer i samarbejde med GEUS og Dansk Fjernvarme til ”Geotermiens dag” den 28. juni i Kolding. På dagen vil en landsdækkende screening af mulighederne for at afsætte geotermi til fjernvarme blive præsenteret. Seminaret vil derudover have fokus på mulighederne for at udnytte undergrundens lagringspotentiale, GEUS’ Webbaserede GIS-Portal samt nye teknologier i samspil med fjernvarme.

Seminaret afholdes tirsdag den 28. juni 2016 kl. 10.00 – 16.30 i Fjernvarmens Hus, Merkurvej 7, 6000 Kolding.

Arrangementet udspringer af energiaftalen fra 22. marts 2012, hvor en konsulentgruppe bestående af EA Energianalyse, Dansk Fjernvarmes Geotermiselskab, COWI og GEUS fik til opgave at udarbejde en ”Landsdækkende screening af geotermi i 28 fjernvarmeområder”. En sammenfattende rapport samt rapporter fra hvert delområde foreligger nu. Rapportens konklusioner vil blive præsenteret på seminaret.

Læs "Ny rapport peger på barrierer for geotermi”

GEUS har ligeledes med udspring i energiaftalen udarbejdet en web-baseret GIS-portal for geologiske data relevante for geotermi. På seminaret vil GEUS demonstrere portalen. De bagvedliggende data og korttemaer har været anvendt i screeningsarbejdet for de 28 byer.

Om eftermiddagen stiller seminaret skarpt på indpasning af geotermisk energi fra alle dybder i energiforsyningen. Der præsenteres nye lagringteknologier og andre lovende teknologier, der alle forventes at kunne bidrage til at fremme anvendelse af geotermisk energi herhjemme og i udlandet. Også nye samarbejds- og selskabsformer vil blive præsenteret.

Seminaret er det andet seminar om geotermiens muligheder i Danmark. Det første blev afholdt i København hos GEUS d. 12. maj.

Læs programmet for seminaret om geotermi den 28. juni.

Tilmelding:

Tilmelding til seminaret kan ske til Marianne Gry Hegelund (se1@ens.dk) senest tirsdag d. 21. juni 2016. Kontakt Bjarne Juul-Kristensen, tlf.33926752 for yderligere oplysninger.