Mange el- og gaskunder får ny forsyningspligt- leverandør

11. marts 2013

Vinderne er fundet i den første udbudsrunde for 24 forsyningspligtbevillinger på elområdet og 3 bevillinger på naturgasområdet

Energistyrelsen har udpeget vinderne af den første udbudsrunde af bevillinger til forsyningspligtig virksomhed. I januar 2013 blev der udbudt bevillinger til 24 områder for elforsyning og 3 områder for naturgasforsyning, og ved afslutningen af udbudsrunden den 15. februar, havde Energistyrelsen modtaget 46 tilbud på de 24 elbevillingsområder og 9 tilbud på de 3 udbudte gasbevillinger. I hvert enkelt område gives bevillingen  til den virksomhed, som har indgivet det laveste tilbud, og som kan opfylde generelle krav til teknisk og finansiel kapacitet.

Alle tilbudsgivere opfyldte de generelle tekniske og finansielle krav, så det var alene den tilbudte pris, der afgjorde resultatet.

Resultatet af udbudsrunden kan ses i oversigten neden for.

Resultatet betyder, at kunderne i den nærmeste fremtid vil få et brev fra deres hidtidige forsyningspligtleverandør, hvor de vil blive opfordret til at overveje, hvor de i fremtiden vil købe deres el eller naturgas. I brevet vil kunderne få skitseret en række valgmuligheder, herunder at de kan søge oplysninger om de forskellige leverandører og produkter, der findes for el på www.elpristavlen.dk og for naturgas på www.gasprisguiden.dk

”Vi har nu gennemført den første runde af udbud af forsyningspligtbevillinger til el og naturgas. Det betyder, at kunderne i de pågældende områder nu skal tage stilling til, hvem de i fremtiden vil aftage el eller naturgas af. Jeg tror, at kunderne på sigt vil have større opmærksomhed rettet mod, hvem de køber deres el eller naturgas af, og hvad de betaler for den. Det vil skabe større konkurrence til gavn for kunderne og for markedet,” siger direktør Ib Larsen, Energistyrelsen.

De resterende 13 forsyningspligtbevillinger på el-området vil løbende blive udbudt i takt med, at de udløber. De nye forsyningspligtbevillinger for el løber frem til og med den 30. september 2014 og for naturgas frem til og med den 30. april 2016.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Kristine Bak (tlf. 3392 7564), Frank Marcher (3392 6781) eller Søren Ramsing (tlf. 3392 7292).

Link til materiale om forsyningspligtbevillingerne

Resultat af 1. udbudsrunde,
Notat om hvad udbuddet af forsyningspligtbevillinger betyder for priserne,
Kort over de nye forsyningspligtområder for el,