Nu kan der snart søges om i alt 4,8 mia. euro fra EU’s Innovationsfond

17. oktober 2023
Innovationsfondens funktion og de omfattede områder.

Inden længe er der igen midler at hente fra EU’s Innovationsfond. Der er i 2023 afsat over fire mia. euro til nye innovative klima- og energiteknologier. Indkaldelsen af ansøgninger åbner forventeligt den 23. november 2023, og ansøgningsfristerne forventes at ligge den 8. februar og den 9. april 2024.

OPDATERET D. 17. OKTOBER KLOKKEN 14.06

Det bliver forventeligt den 23. november, at der igen åbnes for projektansøgninger til EU Kommissionens omfattende Innovationsfond til at støtte banebrydende energiteknologier i stor skala. Fonden, som er finansieret af salget af CO2-kvoter i EU’s kvotehandelssystem, støtter projekter inden for vedvarende energi, energilagring, industriprocesser samt optag, lagring og anvendelse af CO2.

Det er fjerde gang, der åbnes for en fælles indkaldelse af denne størrelse under EU’s Innovationsfond til grønne projekter for alle berettigede sektorer i samtlige projektstørrelser. Puljen forventes denne gang at overstige 4 mia. euro, og den foreløbige frist for ansøgninger er den 9. april 2024.

Find mere information om EU’s Innovationsfond og ansøgningsprocessen for den fælles indkaldelse på EU-Kommissionens hjemmeside om EU ETS Innovation Fund.

Nye initiativer i EU’s Innovationsfond skal styrke udbyttet af midlerne

EU-innovationsfonden er i 2023 blevet styrket markant. Fonden er nu finansieret af salget af hele 530 mio. CO2-kvoter, og foruden tidligere inkluderede sektorer åbnes der denne gang også for ansøgninger til projekter inden for søfart og transport.

Projektstørrelserne er yderligere blevet tilpasset, og der kan nu søges støtte til projekter i størrelsesordenen:

• Små projekter på op til 20 mio. euro.
  • Mellemstore projekter mellem 20-100 mio. euro.
  • Storskalaprojekter på over 100 mio. euro.

Ud over den fælles indkaldelse åbnes der som noget nyt for et konkurrenceudbud, der er øremærket projekter inden for grøn brintproduktion. Denne pulje forventes ligeledes at åbne d. 23. november 2023, men forventes at lukke allerede d. 8. februar 2024, eller når budgetgrænsen er nået. I denne pulje er der i alt 800 mio. euro at hente.

Læs mere om det nye konkurrenceudbud på EU-kommissionens hjemmeside om EU ETS Innovation Fund.

Desuden skal et nyoprettet sekretariat i Energistyrelsen fremover gøre det lettere for danske virksomheder at få del i EU-midlerne ved proaktivt at understøtte virksomhedernes egen indsats for at hjemtage EU-finansiering.

Sekretariatet, der er under etablering, får den helt centrale arbejdsopgave at accelerere hjemtagningen af midler primært fra den meget store EU-Innovationsfond ved at facilitere og kvalificere ansøgninger fra danske virksomheder.

Kom til informationsmøde

Danske ansøgere kan allerede nu sætte kryds i kalenderen den 18. januar 2024, hvor der afholdes en national informationsdag om indkaldelsen og ansøgningsmulighederne.

Herudover afholdes der i forbindelse med åbningen af de nye udbud internationale informationsmøder. Datoer for møderne er endnu ikke endeligt fastlagt.

Om EU’s Innovationsfond

Formålet med Innovationsfonden er at opnå succesfulde demonstrationsprojekter for banebrydende innovation inden for kulstoffattig teknologi. EU’s Innovationsfond har allerede støttet 69 europæiske grønne projekter inden for energiintensive industrier, vedvarende energi, energilagring og CCUS med i alt 3,1 mia. euro. Fonden er desuden ved at forhandle udmøntningen af 3,6 mia. euro fra den tredje ansøgningsrunde.

Fonden administreres af The European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) i samarbejde med den Europæiske Investeringsbank (EIB).

Læs mere om EU’s Innovationsfond og mulighederne for at søge om støtte her.

Vedrørende konkrete ansøgninger:

Fuldmægtig Kathrine Roaldsdatter Fink, kfi@ens.dk

Fuldmægtig Eleni Borisova, elbo@ens.dk

Vedrørende det nye sekretariat:

Specialkonsulent Jan Engelbreckt Bünger, jbu@ens.dk

Amanda Videbæk Laasholdt
Kommunikationsrådgiver i EUDP (+45) 3395 0971
Pressetelefon (modtager ikke SMS'er)