Ny pulje åbner snart: Du kan søge tilskud til at renovere dit hus til gavn for den grønne omstilling gennem Energirenoveringspuljen

27. september 2023
Foto: Colourbox

11. oktober åbner Energistyrelsen for ansøgninger til Energirenoveringspuljen. Du kan blandt andet søge om tilskud fra puljen, hvis du ønsker at isolere dit hus bedre, udskifte dine vinduer eller få et nyt ventilationssystem.

Energistyrelsen åbner snart for en ny pulje, hvor danskerne kan søge om tilskud til at renovere deres bolig. Tidligere var det muligt at søge om tilskud gennem Bygningspuljen. Denne er nu blevet spillet op i Varmepumpepuljen og Energirenoveringspuljen. Varmepumpepuljen åbnede for ansøgninger den 12. september, mens Energirenoveringspuljen åbner den 11. oktober.

Det praktiske
Energirenoveringspuljen er sat i verden for at fremme de projekter, der ikke ville blive gennemført uden tilskud. Derfor er det også kun muligt at søge om tilskud til projekter, der koster mere end 5.000 kroner at få gennemført. Det er ikke muligt at søge om tilskud til gør-det-selv-projekter, men det er tilladt selv at indkøbe materialer, så længe en virksomhed udfører arbejdet.

Du kan søge, hvis du har en helårsbolig med energimærke E, F og G. Når Energistyrelsen har modtaget din ansøgning, behandler vi den efter først-til-mølle-princippet. Du må ikke sætte gang i dit projekt, før du har modtaget tilsagn til dit projekt fra os.

Du kan læse meget mere om Energirenoveringspuljen på https://sparenergi.dk/energirenoveringspuljen.

Stil dig i kø inden kl. 10
Der bliver åbnet for ansøgninger om tilskud fra Energirenoveringspuljen den 11. oktober klokken 10. Ansøgere kan gå ind på ansøgningssiden kl. 9 og vente i et såkaldt venteværelse. Alle i venteværelset får tildelt en vilkårlig plads i køen, når ansøgningsplatformen åbner klokken 10. Hvis du går ind på ansøgningssiden efter klokken 10, får du tildelt en plads bagerst i køen. Det gælder dermed om at gå ind på siden inden kl. 10.

Det er en god idé at tilmelde sig mailnotifikationer. På den måde får du besked, når det er ved at være din tur. Så slipper du for at vente foran computeren.

Om Energirenoveringspuljen

• Energirenoveringspuljen udspringer af Energiaftalen fra 2018. Formålet med puljen er at energieffektivisere danske boliger og bygninger for at reducere CO2-udledningen fra byggesektoren og samtidig mindske afhængigheden af fossile brændsler.
  • Det er Energistyrelsen, der administrerer Energirenoveringspuljen.
  • Formålet med puljen er at fremme energiforbedringer i danske hjem, der ikke ville blive udført uden tilskud. Derfor er minimumsgrænsen for projekter, som du kan søge tilskud til 5.000 kroner.

Pressetelefon (modtager ikke SMS'er)