Søg om støtte til nye energiteknologiske løsninger under EUDP

15. december 2023
Vindmøller på en frostklar dag.

Nu kan der igen søges om tilskud til innovative energiprojekter under Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP). Skal jeres energiteknologiske projekt have del i de 260 millioner kr., så søg senest den 4. marts 2024 kl. 12:00.

EUDP støtter hvert år virksomheder og universiteters arbejde med udvikling og demonstration af nye, grønne energiteknologier, som bidrager til at indfri Danmarks politiske målsætninger inden for energi og klima. Programmet har netop givet 36 energiprojekter tilsagn om tilskud for over 300 millioner kr.

Nu indkalder programmet igen ansøgere, der vil udvikle og demonstrere ny energiteknologi.

I EUDP’s bestyrelse håber vi igen at modtage en bred vifte af nye perspektivrige ansøgninger til projekter, der kommer til at forme og gavne Danmarks fremtidige energilandskab,” siger Kim Lehmann, formand for EUDP’s bestyrelse.

Der udbydes i denne runde 260 millioner kr. til udvikling og demonstration af alle typer af innovative energiprojekter. Af puljen målrettes 60 millioner kr. til projekter inden for udvikling og demonstration af el-lagre.

Under EUDP’s generelle pulje er også tilskudsordningen Green Labs DK, der målretter sig etablering af testfaciliteter. Ansøgninger til Green Labs DK-programmet konkurrenceudsættes med udviklings- og demonstrationsprojekter under EUDP. Det samme gør sig gældende for IEA-ansøgninger. Her kan man søge om støtte til videndeling gennem projekter i regi af Det Internationale Energiagentur (IEA).

EUDP har desuden afsat 10 millioner kr. til dansk deltagelse under Clean Energy Transition Partnership.

”Hvis du sidder med en af fremtidens energiteknologiske løsninger men er i tvivl om den passer ind hos EUDP, så tøv ikke med at kontakte EUDP-sekretariatet for at få vejledning i programmets rammer. Vi ser gerne så mange kvalificerede ansøgninger som muligt,” siger Kim Lehmann, formand for EUDP’s bestyrelse.

Nordsøpuljen

Udover EUDP’s generelle pulje genudbydes også Nordsøpuljen.

Formålet med Nordsøpuljen er at støtte udviklings- og demonstrationsprojekter med tilknyttet forskning, der kan bidrage til en mere miljøvenlig og energieffektiv produktion af olie og gas. Sigtet er især at reducere det miljømæssige aftryk for industrien.

Der er 22,6 millioner kr. til rådighed i puljen.

Sådan søger du

En ansøgning til EUDP består af en række bilag, som skal indsendes via ansøgningsportalen. Læs mere i indkaldelsesmaterialet under Søg tilskud.

Du er altid velkommen til at kontakte EUDP-sekretariatet, hvis du vil høre nærmere om mulighederne for at søge om tilskud.

Du kan finde sekretariatets kontaktoplysninger og blive klogere på vores respektive fagområder her.

Tidsplan for EUDP, GLDK og Nordsøpuljen

Indkaldelse åbner

04. marts 2024 kl. 12:00

Frist for ansøgere

Marts-maj 2024

Vurdering af ansøgninger samt partshøring

Medio juni 2024

Afgørelse om støtte

Tidsplan for IEA-ansøgninger

Indkaldelse åbner

29. januar 2024 kl. 12:00

Første frist for ansøgere

04. marts 2024 kl. 12:00

Anden frist for ansøgere

Ultimo marts 2024

Afgørelse om støtte for første ansøgningsrunde

Medio juni 2024

Afgørelse om støtte for anden ansøgningsrunde

Sekretariatschef for EUDP, Claus Meineche, clme@ens.dk, +45 33 92 77 93

Om EUDP

Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) er en offentlig tilskudsordning. Ordningen støtter ny og innovativ teknologi på energiområdet, som kan bidrage til at indfri Danmarks målsætninger inden for energi og klima.

Formålet er at bidrage med at fastholde en høj forsyningssikkerhed og reduktion i CO2-udledningen – en indsats der går hånd i hånd med øget vækst og beskæftigelse i Danmark. Siden programmets etablering i 2007 har EUDP støttet mere end 1.200 innovative projekter med over 6,2 milliarder kr.

Pressetelefon (modtager ikke SMS'er)