Søg støtte til Nordiske energirenoveringsprojekter

24. april 2013

Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram støtter projekter under Nordic Built Initiativet. Hør hvordan på informationsmødet d. 14. maj 2013.

Den 14. maj  kl. 14.00 informerer EUDP om muligheden for støtte til projekter under Nordic Built. Mødet holdes i Energistyrelsen og alle, der er interesserede i at høre om mulighederne for støtte, er velkomne.

Se programmet

Nordic Innovation vil deltage og svare på spørgsmål til indkaldelsen. Tilmelding kan ske til eudpsekr@ens.dk senest d. 9. maj 2013.

Fælles nordisk støtteprogram

Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) har sammen med Nordisk Innovation og 8 andre energiforskningsprogrammer i de nordiske lande lanceret et fælles nordisk støtteprogram til forskning, udvikling og demonstration inden for bæredygtige løsninger til renovering af eksisterende bygninger.

Mellem 30 og 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug anvendes til opvarmning, ventilation og lys i bygninger. Der er derfor et stort potentiale i udvikling af nye løsninger til energieffektivisering af nye og eksisterende bygninger.

EUDP har engageret sig i Nordisk Ministerråds initiativ Nordic Built, hvis overordnede mål er at fremme nordiske koncepter til bæredygtigt byggeri. Støtteprogrammet kan medfinansiere innovative renoveringsprojekter med et kommercielt sigte, og som bygger på eksisterende nationale styrker. Der kan f.eks. søges støtte til projekter, der udvikler og demonstrerer nye bæredygtige renoveringskoncepter, nye innovative og bæredygtige forretningsmodeller for renoveringsprojekter eller projekter, der generelt fremmer nordisk samarbejde inden for bæredygtig renovering.

Hvem kan søge?

Programmet er primært målrettet konsortier med samarbejde mellem virksomheder i den nordiske byggesektor og andre relevante interessenter.  Støtte kan ydes til offentlige og private virksomheder samt universiteter, og det er et krav, at der minimum er deltagere fra tre nordiske lande i et projekt.

Frist for indgivelse af interessetilkendegivelse med kort beskrivelse af projektidé er 1. juni 2013.

Læs mere om ansøgningsprocedure og se den fulde indkaldelse til programmet på Nordic Built’s hjemmeside.

Om EUDP

Rikke Marie Hald