Seneste nyheder om CBAM

20-09-2024: Fra og med Q3 2024 og for første gang i forbindelse med CBAM rapporteringen til oktober vil standardværdierne (emissionsfaktorerne) ikke være tilgængelige i CBAM-registret. Importører er i den forbindelse forpligtet til, efter bedste evne, at anvende dennes tilgængelige ressourcer med henblik på at fremskaffe faktiske data om indlejrede emissioner. I tilfælde hvor faktiske data ikke kan fremskaffes, skal det i CBAM-rapporten fremgå, at alle tilgængelige muligheder er udsøgt. Dette inkluderer at importøren i sin rapport vedhæfter dokumentation for tidligere mislykkede forsøg på indhentning af data, samt beskriver de tiltag, som er anvendt.

I praksis betyder dette, at en importør bør angive følgende i sin CBAM-rapport, såfremt de faktiske data ikke kan fremskaffes:

  1. Direct embedded emissions – Type of determination: ”Actual data not available”
  2. Additional Information: Her skal følge en redegørelse for hvorfor de faktiske data mangler (redegørelsen skal angives på engelsk)
  3. På fanen “Supplementary” skal dokumentationen for mislykkede forsøg på indhentning af faktiske data vedhæftes inklusive dokumentation, som beskriver de anvendte tiltag

EU-Kommissionen gør opmærksom på, at anvendelse af ”Actual data not available” medfører, at CBAM-rapporten anses for ukorrekt/ufuldstændig. Det er muligt at indsende rapporten med anvendelse af ”Actual data not available”, men den vil fremgå hos EU-Kommissionen, som ukorrekt/ufuldstændig. For eventuel opfølgning vil I blive kontaktet af Energistyrelsen på vegne af EU-Kommissionen.

Image

 

10-07-2024: Den 4. juli afholdte myndighederne i samarbejde med brancheforeningen Branchehuset et webinar omkring CBAM rapporteringen og autorisationsprocessen. Webinaret indeholder også en dybdegående gennemgang af rapporteringen i CBAM-registret. Link til videoen kan findes på CBAM vejledningssiden.

20-06-2024: Energistyrelsen har udarbejdet en dansk skriftlig vejledning til virksomheder, som skal indrapportere i CBAM-registret. Vejledningen findes her. På samme side findes nu også en fejlopslagsliste, som beskriver de typiske fejlkoder som opleves ved rapportering i CBAM-registret, samt informerer om løsningen på disse fejl.

11-06-2024: Den 19. juni kl. 10:00-12:00 afholder EU Kommissionen et CBAM-webinar for alle involverede aktører i CBAM-rapporteringen. Formålet med webinaret er at adressere de tekniske og praktiske aspekter af rapporteringen samt anvendelse af CBAM-registret. Tilmelding kan ske på  Kommissionens hjemmeside senest den 18. juni kl. 12:00. Der gøres opmærksom på, at der er en begrænsning på antallet af deltagere, som kan tilmelde sig webinaret.

28-02-2024: Rapporteringsfristen den 31-01-2024 kunne i hele Februar forlænges med 30 dage. Hvis der forsat er problemer med at indsende rapporten når den nye forlængede rapporteringsfrist overskrides, skal I blot afvente at I hører nærmere fra Energistyrelsen om, hvordan vi kan få udbedret manglen.

OPDATERING 01-03-2024: EU-Kommissionen har den 29-02-2024 offentliggjort en vejledning i, hvordan funktionen "Request Delayed Submission" benyttes til at søge om udsættelse af rapporteringsfristen. Find dokumentet her  og vælg dokumentet kaldet ”Guidance for declarants – ”Request Delayed Submission”

28-02-2024: Vi arbejder på at få produceret dansk vejledningsmateriale til at hjælpe med udfyldelsen af CBAM rapporterne. Vi regner med at kunne dele det her på hjemmesiden inden for nær fremtid.

19-02-2024: EU Kommissionen har på deres CBAM hjemmeside den 15. februar 2024 offentliggjort en ny version af ”CBAM Quarterly Report stucture (XLS)”. I filen er der tilføjet en fane kaldet ”Error Messages Glossary”, som er en oversigt over kendte fejl, der kan opstå i forbindelse med validering eller indsendelse af CBAM rapporten. Der er ligeledes en liste over løsninger til de enkelte fejlkoder.

09-02-2024: Vi har den 8. og 9. februar 2024 modtaget flere henvendelser fra importører, der oplever, at data forsvinder, når de trykker ”Submit” for at indsende CBAM rapporten. Vi har videresendt problematikken til vores IT-servicedesk ved EU-Kommissionen og afventer svar herfra. Vi anbefaler, at I forsøger at udfylde rapporten igen og gemmer rapporten som 'draft', inden I indsender den. Vedbliver problemet anbefaler vi at i kontakter cbam@ens.dk for vejledning.

09-02-2024: Det er ikke længere muligt at logge på med MitID Erhverv med følgende valg på WAYF(Where Are You From), når du logger på CBAM-registret via:

Domænet: TOLD -> Land: Danmark -> Aktørtype: Økonomisk Operatør -> Og derefter vælger at du handler på vegne af ”Mig selv”

Den kombination i WAYF giver fremover kun mulighed for at logge på med TastSelv-Kode og hvis man er borger med personligt EORI-nummer, der anvender MitID (Borger). Det er også den login-metode, der er dokumenteret på Toldstyrelsens hjemmeside.

Hvis man logger på med MitID Erhverv skal man derfor vælge følgende på WAYF:

Domænet: TOLD -> Land: Danmark -> Aktørtype: Medarbejder -> Og derefter vælger at du handler på vegne af ”Følgende (fysiske/juridiske) person med”:

Aktørtype: Økonomisk Operatør -> TypeID: EORI -> ID: Virksomhedens EORI-nummer -> Og markerer ”Direkte”

02-02-2024: EU-Kommissionen har offentliggjort listen over standardværdier i Excel-format

02-02-2024: For at anmode om udsættelse af rapporteringsfristen, skal I logge på CBAM registret og trykke ind på ”My quarterly reports”. Herefter vil der nederst i højre hjørne være mulighed for at vælge ”Request delayed submission”. Anmodningen godkendes automatisk og tildeler 30 dage mere til at indsende CBAM rapporten. Log på CBAM registret.

29-01-2024: Grundet fortsatte systemtekniske fejl i CBAM-registeret har EU Kommissionen besluttet at introducere en lempelse til fristen for indsendelse af Q4-2023 CBAM-rapporten.

Virksomheder som oplever problemer med deres adgang til registeret eller systemfejl ved udfyldning af rapporten, vil efter d. 31 januar kunne anmode om en udskydelse af indsendelsesfristen via funktionaliteten ”request delayed submission” inde i CBAM-registeret. Anmodningen godkendes automatisk og medfører en 30-dages udsættelse af indsendelsesfristen.

EU Kommissionen er underrettet om fejl i loginsystemet til CBAM-registeret for visse danske virksomheder og der arbejdes på en løsning hertil.

Virksomheder bedes yderligere sikre sig, at de tilgår CBAM-registeret via det korrekte link, som angivet på Kommissionens CBAM-hjemmeside og Energistyrelsen CBAM-hjemmeside.

Gå til CBAM-registeret

Der henvises til, at man holder sig opdateret på Energistyrelsen CBAM-hjemmeside, hvor der snarest vil fremgå en vejledning i, hvordan virksomheder anmoder om udskydelse af indsendelsesfristen i CBAM-registeret.”

22-01-2024: Energistyrelsen oplever i øjeblikket stor efterspørgsel på hjælp til den kommende CBAM-rapportering. Vi gør vores bedste for at besvare alle henvendelser, men på grund af den store efterspørgsel, kan der opstå forlænget svartid på e-mails, og der kan være udfordringer med at komme i telefonisk kontakt med vores sagsbehandlere.

Vi er opmærksomme på, at der kan forekomme fejl i forbindelse med login eller brug af CBAM-registret og der arbejdes aktivt på at løse dem. Vi vil så hurtigt som muligt og senest fredag den 26. januar 2024 offentliggøre yderligere informationer her på nyhedssiden vedrørende, hvordan importører/indirekte toldrepræsentanter, der ikke kan overholde rapporteringsfristen på grund af disse problemer, bør forholde sig.

05-01-2024: Toldstyrelsen har adviseret de importører der er omfattet af rapporteringspligten for 4. kvartal 2023.

22-12-2023: Standardværdierne for overgangsfasen er offentliggjort på EU Kommissionens hjemmeside.

02-11-2023: Kommunikationsskabelon, som produktionsenheden kan bruge til at indsamle de nødvendige data, der skal bruges i CBAM-rapporten kan nu downloades.

01-11-2023: Rapport om estimerede standardværdier kan downloades her. Vi melder mere ud, når de endelige standardværdier er offentliggjort.

26-10-2023: Kommissionens brugermanual til udfyldelse af CBAM rapport kan nu downloades.