Etablering og drift af biogasanlæg
Få overblik over processen for etablering og drift af biogasanlæg.
Guiden er både relevant for dig, der er kommende opstiller eller nuværende ejer af biogasanlæg.
I hvert trin beskriver vi:
- hvilke tilladelser du skal søge.
 - hvordan du søger tilladelserne.
 - hvor det er muligt at få mere information/vejledning.
 
Oversigten er relevant for mellemstore biogasanlæg (anlæg, der modtager mere end 100 ton biomasse/dag).
- 
  
  
1. Indledende overvejelser
Når du starter et projekt om at etablere biogasanlæg, anbefaler vi, at du orienterer dig om mulighederne i forhold til gassystemet, aftagere, eventuelle muligheder for tilskud mv. for anlægget.
Hvis biogassen opgraderes og indføres i gassystemet, har Energinet mulighed for at udstede en oprindelsesgaranti, som du - som biogasproducent - kan sælge på markedsvilkår.
Vejledning
 - 
  
  
2. Plangrundlag
Når et biogasanlæg skal etableres, kræves et gyldigt plangrundlag. Der skal i nogle tilfælde igangsættes en planproces.
Et biogasanlæg kan kræve justering af gældende kommuneplan samt udarbejdelse af en lokalplan. Det er kommunen, der vurderer om biogasanlægget udløser lokalplanpligten.
Hvis projektet kræver nyt eller opdateret plangrundlag, kan kommunen i dialog med opstiller udarbejde dette. Ofte udarbejdes nyt plangrundlag sideløbende med miljøkonsekvensrapport.
Vejledning
 - 
  
  
3. Tilladelsesproces
Tilladelsesprocessen omfatter de relevante myndighedstilladelser. Ansøgninger om tilladelser, som indgår i tilladelsesprocessen, kan indleveres samtidig. Du kan se, hvilke tilladelser du skal indhente her.
Tilladelse efter miljøvurderingsloven
Hvis et biogasanlæg modtager mere end 100 tons biomasse om dagen, skal der ifølge miljøvurderingsloven altid foretages en miljøvurdering. For projekter, som modtager mindre end 100 tons pr. dag, skal der gennemføres en screening efter miljøvurderingsloven. Det er i screeningen, at det bliver vurderet om projektet skal gennemgå en miljøvurdering med udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport.
Projektejer (bygherre) står for at udarbejde miljøkonsekvensrapporten. I rapporten bliver projektets miljøpåvirkninger beskrevet og vurderet. Miljømyndigheden kan på baggrund af rapporten og høringssvar træffe afgørelse i sagen. I den forbindelse udsteder de en tilladelse efter miljøvurderingsloven.
Ansøg projektet via Byg og Miljø
Vejledning
Læs vejledning om miljøvurdering af konkrete projekter
Regler
Læs miljøvurderingsbekendtgørelsen
Miljøgodkendelse og afledning af spildevand
Biogasanlæg med en kapacitet over 30 tons biomasse pr. dag er omfattet af Miljøbeskyttelsesloven og kræver en miljøgodkendelse.
Afledning af spildevand fra biogasanlæg kræver separat tilladelse i form af tilslutningstilladelse, hvis afledningen sker til spildevandsanlæg ejet af et spildevandsforsyningsselskab omfattet af vandsektorloven.
Bliver spildevand udledt til recipient indgår tilladelsen i miljøgodkendelsen. Hvis spildevand skal udledes til recipient eller afledes gennem tilslutning til spildevandsanlæg tilhørende et spildevandsforsyningsselskab, skal der ansøges om det i henhold til Miljøbeskyttelsesloven, godkendelsesbekendtgørelsen og spildevandsbekendtgørelsen.
Kommunen behandler både ansøgning om miljøgodkendelse og tilladelse til afledning af spildevand til spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg (tilslutningstilladelse).
En miljøgodkendelse er uden udløbsdato medmindre andet følger af godkendelsen. Der er godkendelsespligt ved ændringer og udvidelser af eksisterende biogasanlæg, når det medfører forøget forurening, eller hvis ændringen eller udvidelsen i sig selv er godkendelsespligtige.
Hvis der skal oplagres mere end 10 tons biogas, vil biogasanlægget være omfattet af risikobekendtgørelsen. I det tilfælde skal der foretages en anmeldelse til Miljøstyrelsen.
Vejledning
Læs vejledning om miljøgodkendelse
Regler
Læs godkendelsesbekendtgørelsen
Læs spildevandsbekendtgørelsen
Byggetilladelse
Efter bygningsreglementet kan der være krav om byggetilladelse til biogasanlæg. Det er kommunen, der vurderer, om anlægget kræver byggetilladelse eller ej.
Hvis et biogasanlæg kræver byggetilladelse, skal du ansøge om det hos kommunen.
Ved behandling af ansøgning om byggetilladelse, inddrager myndigheden en række informationer om anlæggets udformning og placering. Byggetilladelsen kan kun gives, hvis projektet overholder lovgivning eller på vilkår om, at der indhentes dispensationer fra disse forhold. Byggetilladelsen er gældende i et år fra udstedelse, hvilket betyder, at det arbejde, som er indeholdt i byggetilladelsen, skal være igangsat inden der er gået ét år.
Byggetilladelsen søger du via Byg og Miljø, og det er den kommune, hvor projektet ønskes gennemført, der behandler ansøgningen.
Vejledning
Læs om byggesagsbehandling efter BR18
Læs om særlige detaljer om BR18 og VE-anlæg
Regler
Øvrige tillladelser og dispensationer
Ud over de foregående tilladelser, som kan være omfattet af en samlet tidsfrist, kan der for det enkelte projekt være behov for supplerende, specifikke tilladelser og dispensationer afhængig af projektets beliggenhed eller omgivelser. Det kan fx være i forbindelse medd reglerne om skovbyggelinjer, strandbeskyttelseslinjer og sø- og åbeskyttelseslinjer, reglerne om fredskovspligtige arealer samt fortidsmindelinjer, kirkebyggelinjer og museumslovgivning.
Disse og andre mulige projektspecifikke tilladelser og dispensationer er ikke omfattet af den samlede tidsfrist.
Sådanne forhold skal håndteres i samarbejde med den kommune, hvor projektet skal gennemføres
 - 
  
  
4. Nettilslutningsaftale
Før dit anlæg kan overgå til drift, skal der indgås aftaler om tilslutning til elnet og/eller gassystemet.
Elnet
Producerer dit biogasanlæg el, skal du som anlægsejer indgå en nettilslutningsaftale med en netvirksomhed eller Energinet. Her aftales de tekniske og juridiske aspekter af anlægsejers fremtidige tilslutning.
Aftalen omfatter de nettilslutnings- og etableringsvilkår, som anlægget skal efterleve, og den sætter rammerne for tilslutningen. Fx vil det fysiske tilslutningspunkt og ejergrænse blive anvist, og tekniske forhold som kortslutningsniveauer og elkvalitetskrav vil blive specificeret for det givne tilslutningspunkt.
Inden et anlæg kan drives, vil der være en række aftaler, som skal på plads, såsom samarbejdsaftale og sammenkoblingsaftale, som dækker over de sikkerhedsmæssige aspekter og driften af anlægget og omkring anlægget. Ydermere skal anlægget have tildelt en række tilladelser, med henblik på, at det skal eftervises, at de el-tekniske krav er overholdt.
Tilslutning af opgraderingsanlæg til gassystemet
Hvis der er tale om et biogasanlæg, hvor gassen opgraderes til behørig kvalitet (naturgaskvalitet), skal du som opstiller anmode om tilslutning til gassystemet.
Evida eller Energinet træffer efter anmodning, afgørelse om tilslutningspunktet. Der vil herefter også blive indgået en tilslutningsaftale mellem ejeren af opgraderingsanlægget og infrastrukturselskabet. I tilslutningsaftalen fastsættes fx krav til leveringskvalitet, mængdeforhold, finansielle forpligtelser ift. anlægsinvesteringer og driftsomkostninger.
Regler
 - 
  
  
5. Ibrugtagning
Du skal indhente en ibrugtagningstilladelse, som opfølgning på byggetilladelse, før anlægget kan sættes i drift.
Når et projekt, der kræver byggetilladelse, er etableret, skal du opstiller færdigmelde byggeprojektet til kommunen via Byg og Miljø.
Ved færdigmeldingen indsendes dokumentation for det færdige byggeri. På baggrund af færdigmeldingen udsteder kommunen en ibrugtagningstilladelse til at tage det færdige byggeri i brug.
Vejledning
Læs om byggereglementet og særligt vedr. VE-anlæg
Regler
Godkendelse efter forordningerne om animalske biprodukter
På biogasanlæg nedbrydes animalske produkter og biprodukter ved omdannelse til biogas. Nedbrydningsaffaldet bringes ofte ud på landbrugsjord. Det kræver en godkendelse efter forordningen om animalske biprodukter.
Inden idriftsættelse skal du ansøge om en godkendelse hos Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen udfører et kontrolbesøg og kan udstede en midlertidig godkendelse. Det gør de, hvis anlægget opfylder alle krav til infrastruktur og udstyr med henblik på at sikre gennemførelse af de driftsmæssige procedurer i overensstemmelse med forordningerne om animalske biprodukter.
Senest 3 måneder efter den betingede godkendelse, foretager de et nyt kontrolbesøg, hvor der kan gives en fuld godkendelse, hvis anlægget opfylder de krav, der er fastsat efter forordningerne om animalske biprodukter.
Regler
 - 
  
  
6. Drift og nedtagning
Som anlægsejer skal du årligt indberette en opgørelse over afgasset biomasse samt modtaget kvælstofholdig gødning. Nedtagning af anlæg skal du anmelde til Energistyrelsen og kommunen.
Afgasset biomasse
Biogasanlæg skal indberette leverancer af afsat afgasset biomasse samt modtaget kvælstof- og fosforholdig gødning.
Det skal gøres én gang årligt til Landbrugsstyrelsen.
Nedtagning
Når biogasanlæg med en samlet installeret effekt på 10 MW eller derover skal nedtages/skrottes, kræver det en godkendelse af Energistyrelsen. Der kan også være behov for aflysning af servitutter hos kommunen. Væsentlige ændringer i bestående anlæg kræver også tilladelse hos Energistyrelsen.
Ansøgeren skal betale for omkostningerne til myndighedsbehandling forbundet med en tilladelse til nedtagning.
Ofte vil det i byggetilladelsen eller lokalplan/landzonetilladelse være angivet som et vilkår, at anlæggene skal være nedtaget senest ét år efter endt drift. Hvis et anlæg skal nedtages eller nedrives og der blev givet en byggetilladelse ved etablering, skal der søges om tilladelse til nedrivning ved kommunen.
Vejledning
 
Sådan opstiller du et vedvarende energianlæg
Læs, hvordan du opstiller og idriftsætter et vedvarende energianlæg på land eller vand.
Støtte til biogas
Kraftværker og virksomheder kan få tilskud til at bruge biogas i stedet for naturgas til elproduktion, procesformål eller varme.