Proces for at opstille Havvindmølleparker
Få overblik over processen for etablering og drift af vindmøller på land.
Guiden er både relevant for dig, der er projektudvikler eller nuværende ejer af havvindmølleparker. Det gør sig gældende, hvis projektet er udviklet efter henholdsvis udbud og Åben Dør-ordningen.
I hvert trin beskriver vi:
- hvilke tilladelser du skal søge.
- hvordan du søger tilladelserne.
- hvor det er muligt at få mere information/vejledning.
Vi gør opmærksom på, at guiden vedrører havvindmølleparker, der stadig sagsbehandles under Åben Dør-ordningen. Det er ikke længere muligt at søge om forundersøgelsestilladelse efter Åben Dør–ordningen. Ordningen er nemlig blev afskaffet ved en lovændring den 1. juli 2024.
Guiden indeholder de sædvanlige trin i den administrative proces. For de dele af havvindmølleprojektet, der skal placeres på land, kan det være nødvendigt at indhente øvrige projektspecifikke tilladelser og dispensationer. Dette afhænger af den konkrete placering og omgivelserne. For havvindmølleparker, der etableres efter udbud, vil projektet være afgrænset ift. placering og anlæggets kapacitet.
-
1. Indledende overvejelser
Koncessionshaver findes gennem et udbud. Forud for udbudsprocessen gennemfører Energistyrelsen en række forberedende arbejder, hvilket bl.a. indebære planlægning og forundersøgelser på havet.
Udbudsproces
Forud for udbudsprocessen gennemfører Energistyrelsen en række forberedende arbejder, som bl.a. omfatter koordinering med Danmarks havplan og at der gennemføres en strategisk miljøvurdering (SMV) af planens indvirkning på miljøet i det konkrete område der er udpeget til havvindmølleparken.
Derudover skal der sikres et gyldigt plangrundlag på land og der skal gennemføres en miljøkonsekvensvurdering (VVM) for landanlæggene. Processen gennemføres med Energinet som bygherre og Miljøstyrelsen som miljøvurderingsmyndighed.
For vejledning om den forudgående proces før etablering af havvindmølleparker afgjort efter udbud henvises til Energistyrelsens hjemmeside
Nettilslutning til elnettet
Inden tidspunktet for nettilslutning af første mølle, er projektudvikler forpligtet til at indgå en aftale med Energinet om nettilslutning (se nærmere nedenfor under nettilslutningsaftale).
VE-ordninger og nabohensyn
Havvindmølleprojekter ansøgt efter Åben-Dør ordningen kan være omfattet af VE-ordningerne i henhold til VE-loven . Værditabsordning og køberetsordning kan være relevante ifm. de projekter som Energistyrelsen har meddelt forundersøgelsestilladelse til under Åben-Dør ordningen.
Ordningerne har til formål at sikre hensyn til naboer og skal finansieres af opstiller.Regler
Vejledning
-
2. Forundersøgelsestilladelse
Forundersøgelsestilladelse meddeles til den projektudvikler, som vinder udbuddet. Tilladelsen giver projektudvikler ret til at gennemføre yderligere forundersøgelser i det område som er udpeget til havvindmøllepark.
Forundersøgelser på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone kan kun finde sted efter tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren.
Ved havvindmølleparker som er afgjort efter udbud skal koncessionshaver søge Energistyrelsen en forundersøgelsestilladelse. Det følger at VE-loven, at Energistyrelsen for at kunne meddele forundersøgelsestilladelse skal vurdere koncessionshavers tekniske og finansielle kapacitet til at udføre forundersøgelser.
En forundersøgelsestilladelse giver koncessionshaver ret til at foretage yderligere forundersøgelser i det områder som er udpeget til havvindmølleparken, ud over de forundersøgelser som Energinet har gennemført i forbindelse med udbuddet.
Det er fra 1. juli 2024 ikke længere muligt at ansøge om nye forundersøgelsestilladelser under åben dør-ordningen.
Regler
Ansøg
Ansøgning sendes til ens@ens.dk
-
3. Tilladelsesproces med tidsfrist
Tilladelsesprocessen omfatter de relevante myndighedstilladelser, som er nødvendige for at kunne etablere havvindmølleprojektet. Læs om, hvad det betyder
Der er én samlet tidsfrist for myndighedernes sagsbehandling i tilladelsesprocessen for VE-anlæg. Datoen for den relevante myndigheds anerkendelse af ansøgningens fuldstændighed gælder som tilladelsesprocessens startdato. Tilladelsesprocessen omfatter de sædvanlige myndighedstilladelser for etablering af VE-anlæg.
Hvilke konkrete tilladelser, der er nødvendige, afhænger af det konkrete projekts type, beliggenhed og kapacitet.
Byggetilladelse for anlæg på land
For projekter, hvor der skal etableres landanlæg til at føre strømmen ind til det kollektive elnet, kræves en byggetilladelse.
Ved behandling af ansøgning om byggetilladelse inddrager myndigheden en række informationer om anlæggets udformning og placering. Byggetilladelsen kan kun gives, hvis projektet ikke strider mod anden lovgivning eller på vilkår om, at der indhentes dispensationer fra disse forhold.
Byggetilladelsen søges via portalen Byg og Miljø, og det er den kommune, hvor projektet ønskes gennemført i, der behandler ansøgningen.
Regler
Ansøg
Vejledning
Om byggesagsbehandling efter BR18
Miljøvurdering
Der skal udarbejdes en miljøkonsekvensrapport efter miljøvurderingsloven for hele projektet, dvs. både de dele, der vedrører havet og de dele, der vedrører land. Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde en vurdering af projektets virkning på miljøet. Projektudvikler skal eksempelvis udarbejde undersøgelser, der redegør for projektets visuelle påvirkning på området og dets påvirkning på befolkning, kulturarv, flora, fauna, havbund m.m. samt beskrive samspillet mellem disse faktorer.
Herunder skal der foretages de nødvendige vurderinger efter relevant miljølovgivning, bl.a. naturbeskyttelsesdirektiverne (habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet), vandrammedirektivet og havstrategidirektivet.
Miljøvurderingsprocessen inkluderer to offentlighedsfaser, bestående af en indledende idéfase (1. offentlighedsfase) og en efterfølgende høring over den endelige miljøkonsekvensrapport (2. offentlighedsfase).
Når forundersøgelserne er afsluttet, indsendes en forundersøgelsesrapport (miljøkonsekvensrapport) til Energistyrelsen, som tager stilling til, om forundersøgelsesrapporten kan godkendes. Godkendes forundersøgelsesrapporten, har ansøgeren ret til udnyttelse af den godkendte forundersøgelsesrapport, såfremt ansøgeren inden 3 måneder meddeler, at denne ønsker at opføre et produktionsanlæg på lokaliteten.
På baggrund af dette tilsagn fastsætter Energistyrelsen en frist for modtagelse af ansøgning om etableringstilladelse.
Modtager Energistyrelsen ikke rettidigt tilsagn eller overskrides fristen for indlevering af ansøgning om etableringstilladelse kan klima- energi- og forsyningsministeren stille forundersøgelsesrapporten til rådighed for andre.
Regler
Miljøvurderingslovens afsnit III
Miljøvurderingsbekendtgørelsen
Ansøg
Ansøgning sendes til ens@ens.dk
Vejledning
Vejledninger til miljøvurderingsloven
Etableringstilladelse (VVM-tilladelse)
Før projektudvikler kan begynde selve anlægsarbejdet (etableringen) af havvindmølleparken kræver det, at Energistyrelsen udsteder en etableringstilladelse. Etableringstilladelsen erstatter tilladelsen efter miljøvurderingsloven (VVM-tilladelse). Tilladelsen meddeles på baggrund af en godkendt miljøkonsekvensrapport og høringssvar indkommet forbindelse med 2. offentlighedsfase.
Energistyrelsen har i etableringstilladelsen mulighed for, at fastsætte vilkår vedr. krav til konstruktion, indretning, installationer, opstilling, drift, nedtagning og sikkerhedsstillelse for nedtagning af anlæg, om tilsyn samt økonomiske, tekniske, sikkerheds- og miljømæssige forhold i forbindelse med etablering og drift, herunder ophold og beboelse.
Det følger at VE loven, at Energistyrelsen for at kunne meddele etableringstilladelse skal vurdere projektudvikler tekniske og finansielle kapacitet til at etablere, drive og nedtage anlægget.
Regler
Ansøg
Ansøgning sendes til ens@ens.dk
Sejladsrisiko
Når der skal opføres havvindmølleparker, er det nødvendigt, at der før Energistyrelsen kan meddele en eventuel etableringstilladelse bliver udarbejdet en analyse af de sejladssikkerhedsmæssige risici.
Projektudvikler udarbejder en sejladsrisikoanalyse på baggrund af havvindmølleprojektets placering. Søfartsstyrelsen vurderer analysen, og i forbindelse med denne vurdering kan der blive stillet krav til belysning/afmærkning af vindmøllerne og andre sejladssikkerhedsmæssige foranstaltninger.
Det er som udgangspunkt nødvendigt at lave en særskilt analyse for henholdsvis anlægs- og driftsfasen. Begge udarbejdes typisk i forbindelse med VVM-processen.
Søfartsstyrelsen kan kræve af projektudvikler, at der i forbindelse med sejladsrisikoanalysen foretages en høring af farvandets brugere, relevante myndigheder og interessenter. Denne høring foregår ofte ved inddragelse af interessenterne i en HAZID-workshops.
Sejladsrisikoanalysen skal godkendes af Søfartsstyrelsen inden Energistyrelsen kan meddele en eventuel etableringstilladelse.
Regler
Ansøg
Ansøgning sendes til sifa@dma.dk
Vejledning
Om luftfartshindring
For at undgå kollision mellem vindmøller og luftfart skal alle vindmøller, der er højere end 100 meter over terræn eller havets overflade anmeldes til Trafikstyrelsen.
Derudover skal etablering af vindmøller på et areal inden for flyvepladsers hindringsbegrænsende flader, hvor luftfartshindringer skal være højere end 25 m over terræn, også anmeldes til Trafikstyrelsen. Projektudvikler skal være opmærksom på, at vindmøllernes vinger ikke må gennembryde de hindringsbegrænsende flader til en flyveplads. Det bør fremgå af tinglysningen på den givne matrikel, hvis Trafikstyrelsen er påtaleberettiget.Opførelse af vindmøllerne må ikke ske før der er udstedt attest om, at vindmøllen ikke vil udgøre en fare for luftfartssikkerheden, herunder vilkår om afmærkning. De konkrete krav varierer alt efter møllernes placering, opstillingsmønster, højde og omgivelser.
I forbindelse med Trafikstyrelsens behandling af anmeldelse, gennemføres en høring af flyvepladser inden for en radius på 60 km fra forventet placering af vindmøllerne, Naviair og Forsvaret. Der forholdes i den forbindelse også til vindmøllernes eventuelle negative indvirkning på luftfartsanlæg som f.eks. radaranlæg.
Regler
Bestemmelser for Civil Luftfart - BL 3-11 (gælder for vindmøller under 120 m.).
(Opdateres med gældende regler for vindmøller med en højde på over 120 m.).Ansøg
Vejledning
Luftrum og luftfartshindringer
For hindringsplaner se plandata.dk
Elproduktionstilladelse
Før projektudvikler kan tage havvindmølleparken i drift kræver det, at Energistyrelsen udsteder en elproduktionstilladelse.
Projektudvikler skal sende en ansøgning om elproduktionstilladelse til Energistyrelsen. Ansøgningen skal indeholde dokumentation for, at vilkårene i etableringstilladelsen er eller vil blive opfyldt.
Elproduktionstilladelse for parker efter Åben Dør-ordningen gives for en varighed på 25 år. For udbudsparker gives elproduktionstilladelsen for 30 år.
Elproduktionstilladelsen kan efter ansøgning forlænges (levetidsforlængelse).
Ansøg
Ansøgning sendes til ens@ens.dk
Vejledning
Vejledning om repowering og forlængelse af elproduktionstilladelse
Øvrige tilladelser eller dispensationer
Ud over de ovenstående typisk relevante tilladelser, som er omfattet af en samlet tidsfrist, kan der for det enkelte projekt være behov for supplerende, specifikke tilladelser og dispensationer afhængig af projektets placering på land og på havet samt omgivelserne, bl.a. i henhold til reglerne om skovbyggelinjer, strandbeskyttelseslinjer og sø- og åbeskyttelseslinjer, reglerne om fredskovspligtige arealer samt fortidsmindelinjer og kirkebyggelinjer, museumslovgivning. Disse og andre mulige projektspecifikke tilladelser og dispensationer er ikke omfattet af den samlede tidsfrist.
Energistyrelsen arbejder pt. på en vejledning for tilladelser hos øvrige myndigheder.
-
4. Nettilslutningsaftale
Nettilslutningsaftalen er en aftale mellem netvirksomhed og anlægsejer eller Energinet og anlægsejer, hvor de tekniske og juridiske aspekter af anlægsejers fremtidige tilslutning bliver aftalt.
Aftalen omfatter de nettilslutnings- og etableringsvilkår som anlægget vil skulle efterleve, og sætter rammerne for tilslutningen. Her vil bl.a. det fysiske tilslutningspunkt og ejergrænse blive anvist, og tekniske forhold som kortslutningsniveauer og elkvalitetskrav vil blive specificeret for det givne tilslutningspunkt.
Nettilslutningsaftalen er en aftale mellem netvirksomhed og anlægsejer eller Energinet og anlægsejer, hvor de tekniske og juridiske aspekter af anlægsejers fremtidige tilslutning bliver aftalt.
Aftalen omfatter de nettilslutnings- og etableringsvilkår som anlægget vil skulle efterleve, og sætter rammerne for tilslutningen. Her vil bl.a. det fysiske tilslutningspunkt og ejergrænse blive anvist, og tekniske forhold som kortslutningsniveauer og elkvalitetskrav vil blive specificeret for det givne tilslutningspunkt.
Driftsaftaler og tilladelser
Inden et anlæg kan drives, vil der være en række aftaler, som skal på plads, såsom samarbejdsaftale og sammenkoblingsaftale, som dækker over de sikkerhedsmæssige aspekter og driften af anlægget og omkring anlægget. Ydermere skal anlægget have tildelt en række tilladelser, med henblik på, at det skal eftervises, at de el-tekniske krav er overholdt.
Vejledning
-
5. Drift
Energistyrelsen fører tilsyn med havvindmølleparker i drift. Derudover stilles bl.a. krav til teknisk certificering, service og vedligeholdelse mv. så længe vindmøllen er opstillet. Projektudvikler skal være opmærksom på at væsentlige ændring af et eksisterende anlæg kræver tilladelse fra Energistyrelsen.
Tilsyn med vilkår i etablerings- og elproduktionstilladelse
Energistyrelsen fører tilsyn med overholdelse af vilkår i etableringstilladelsen. Derudover fører Energistyrelsen tilsyn med overholdelse af vilkår i elproduktionstilladelsen, herunder hvorvidt projektudvikler fortsat opfylder kravet om finansiel og teknisk kapacitet. Elproduktionstilladelsen kan efter ansøgning forlænges (levetidsforlænges).
Krav til teknisk certificering
Der er krav om, at vindmøller med et rotorareal over 5 m2 skal have et gyldigt certifikat ved opstillingstidspunktet. Kravet skal sikre, at vindmøller opstillet i Danmark er designet og opstillet sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Der findes flere kategorier af certifikater til vindmøller. Certifikatet er udtryk for, at en uafhængig tredjepart har verificeret, at vindmøllen er designet og testet efter reglerne i bekendtgørelse om teknisk certificering og servicering af vindmøller mv. . Samtidig viser det, at tredjeparten også har sikret sig, at vindmøllen produceres med et veldokumenteret kvalitetsstyringssystem.
Opstilling af vindmøller med et rotorareal på over 200 m2 kræver derudover et projektcertifikat for at dokumentere opstillingsstedets påvirkning på vindmøllen.
Service og vedligehold
Alle vindmøller, uanset størrelse, skal serviceres, repareres og vedligeholdes, så længe vindmøllen er opstillet.
Overholdelse af serviceintervaller
Serviceinterval for vindmølletypen fremgår af vindmøllens servicemanual, og er ofte mindst én gang om året. Vindmøller med et rotorareal over 40 m2 skal have udført service og vedligehold af en godkendt eller certificeret servicevirksomhed, og service skal indberettes til Energistyrelsen.
Når vindmøller er ældre end deres designlevetid (ofte 20 år), gælder krav til udvidet serviceeftersyn.Regler
Krav til teknisk certificering, service og vedligehold samt overholdelse af serviceintervaller har alle ophæng i CAS-bekendtgørelsen.
Skade eller havari
Sker der på en vindmølle et havari eller opstår skader, der betragtes som en sikkerhedsrisiko, eller stoppes en vindmølle grundet havaririsiko skal det uden unødigt ophold indberettes til Energistyrelsen.
Vejledning
Service og indberetning af havari
Indberetning
Indberetning ved skade eller havari
Ejerskifte
Hvis en havvindmøllepark skifter ejer eller CVR-nummer, skal der søges hos Energistyrelsen om overdragelse af tilladelserne.
Projektændringer
Det følger af VE-loven, at der ikke uden forudgående tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren må foretages væsentlige ændringer i et bestående anlæg
Hvorvidt ændringen udgør en væsentlig ændring vil være op til en konkret vurdering og skal holdes op imod en vurdering af, hvad der må betragtes som almindeligt vedligehold og etablering af et nyt projekt.
For bestående elproduktionsanlæg på havet, der er etableret efter udbud, vil det være en konkret vurdering af den enkelte sag om den ansøgte repowering og/eller levetidsforlængelse kan tillades. Vurderingen vil bl.a. skulle foretages ift. statsstøttereglerne, udbudsreglerne, og betingelser fastsat i parkens koncessionsaftale.
Anlægsejer af et bestående anlæg, som producerer vedvarende energi, og som ønsker at foretage en væsentlig ændring, har mulighed for at søge om tilladelse til væsentlige projektændringer, herunder repowering, efter VE lovenog bekendtgørelse om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet.
Der er en række forhold, som skal være opfyldt, før at Energistyrelsen kan udstede tilladelserne. Energistyrelsen har i den forbindelse udarbejdet en vejledning, som beskriver ansøgnings- og tilladelsesprocessen for repowering (og forlængelse af elproduktionstilladelsen).
Hertil kræves tillægscertificering hvis der foretages ombygning af en vindmølle, i forhold til den oprindelige tekniske certificering, som har betydning for vindmøllens sikkerhed.
Regler
Bekendtgørelse om repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
Vejledning
Vejledning om repowering og forlængelse af elproduktionstilladelse
Ansøg
Ansøgning sendes til ens@ens.dk
Sådan opstiller du et vedvarende energianlæg
Læs, hvordan du opstiller og idriftsætter et vedvarende energianlæg på land eller vand.
Fakta om vindenergi på hav
Læs fakta om vindenergi på hav og bliv klogere på ordninger og lovgivning på området.
Åben-dør ordningen
Læs mere om åben-dør ordningen som projektudvikler her.