Fem nye initiativer skal styrke eksport af dansk grøn energiteknologi

19. december 2022
Billede: Colourbox.

Energistyrelsen har givet tilsagn om 5,3 millioner kr. i tilskud til fem projekter. Projekterne fremmer den danske energieksportindsats gennem udbygning af Danmarks myndighedssamarbejde på fremtidige vækstmarkeder via offentlig-private samarbejder. Puljen støtter bl.a. biogas i Sydafrika.

Som en del af Energiaftalen i 2018 blev der afsat midler til en tilskudspulje, som skal styrke eksportindsatsen af dansk energiteknologi. Ansøgningsrunden for 2022, hvor der var afsat 8,3 mio. kr., er nu afsluttet. I alt er der fem offentlig-private partnerskaber, som opfylder puljens formelle ansøgningskriterier. De har samlet søgt finansiering til projekter for 5,3 mio. kr., og der er givet fuldt tilsagn til alle fem projekter.

Projekterne fokuserer på at udforske nye eksportmuligheder ved at sætte dansk ekspertise i spil i bl.a. forundersøgelser, markedsanalyser og matchmaking mellem virksomheder. Projekterne er målrettet sektorintegration i USA og Japan, fjernvarme i Tyskland, biogas i Sydafrika og Carbon Capture and Utilization (CCU) i Canada.

Dansk viden og teknologi skal understøtte produktion af biogas i Sydafrika

Puljen støtter bl.a. et projekt, som har til formål at fremme eksport af dansk biogasteknologi til Sydafrika. Landet forventes at have et stort potentiale for at udnytte affaldsprodukter fra husholdninger, industri og landbrug til energiformål. Projektet vil gennem forundersøgelser og kortlægning øge danske virksomheders viden og adgang til det sydafrikanske marked samt øge det sydafrikanske kendskab til danske løsninger. Formålet er at forbedre mulighederne for fremtidig etablering af biogasanlæg i Sydafrika med dansk viden og teknologi.

Næste ansøgningsrunde for puljen meldes ud i 2023.

For mere information kontakt: eksporttilskud@ens.dk

Om tilskudspuljen

Energiaftalen fra 2018 afsætter i alt 175 mio. kr. i perioden 2019-2024 til at løfte eksportfremmeindsatsen på energiområdet. Der afsættes hvert år i perioden 2019-2024 midler til en tilskudspulje til at fremme denne indsats. Formålet med puljen er at bidrage til øget eksport af dansk energiteknologi gennem udbygning af Danmarks myndighedssamarbejde på fremtidige vækstmarkeder via offentlig-private samarbejder.

Læs mere information om tilskudspuljen, herunder hvilke projektpartnerskaber, der har modtaget midler.

Om Danmarks internationale energisamarbejder

Danmark har myndighedssamarbejde om energi med 24 lande, der til sammen udleder 70 procent af verdens CO2. Oveni kommer en række landesamarbejder af kortere varighed bl.a. under ordningen Danish Energy Transition Initiative. Ved at opbygge viden og kapacitet i partnerlandenes nationale myndigheder, styrkes de politiske beslutningstagere til at træffe bæredygtige og omkostningseffektive energipolitiske beslutninger, der understøtter den globale grønne omstilling.