Opdatering af analyser af alternative drivmidler i transportsektoren

2. juli 2010

I forlængelse af "Energistrategi 2025" nedsatte regeringen en tværministeriel arbejdsgruppe om alternative drivmidler i transportsektoren med henblik på at få belyst perspektiverne for alternative drivmidler i transportsektoren og udviklingen af teknologierne.

Formålet var at tilvejebringe et systematisk grundlag for at vurdere hvilke alternative drivmidler til transport, der synes at have de største teknologiske og økonomiske potentialer på sigt. Der blev udviklet en beregningsmodel, der er et redskab til konsistent at kunne vurdere de samfundsøkonomiske omkostninger, energieffektivitet og miljøbelastning af forskellige alternative drivmidler til transport, baseret på hele teknologispor.

Baggrundsrapporterne og beregningsmodellen er i juni 2010 opdateret, således at basis- og prisforudsætninger for de oprindelige 12 teknologispor er opdateret til 2010 niveau. Desuden er beregningsmodellen gjort mere brugervenlig og tilpasset, så det fremover vil være nemmere at medtage nye køretøjstyper, f.eks. andre størrelse biler og tungere køretøjer, ligesom det er muligt at indføre nye alternative drivmiddelspor. Der er således nu medtaget et biogasspor, baseret på gylle. Endvidere er medtaget beregninger for udvalgte tunge køretøjer, baseret på mere simple forudsætninger end for de oprindelige teknologispor.

De 12 oprindelige teknologispor omfatter:

Opdateret rapport og beregninger om alternative drivmidler

Michael Rask
Specialkonsulent
Center for Klima og Energiøkonomi
Tlf.: 33 92 75 30
mir@ens.dk
 

Claus Lewinsky
Fuldmægtig
Center for Global Rådgivning og Forhandling
Tlf.: 33 92 66 85
cl@ens.dk

Kontaktpersoner

Ture Falbe-Hansen
Head of Media Relations (+45) 2513 7846

Abonnér på Energistyrelsens nyheder

Tilmeld dig