Information for projektudviklere om åben dør-ordningen

Energistyrelsen har genoptaget sagsbehandlingen af verserende ansøgninger om levetidsforlængelser

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i dialog med statsstøttesekretariatet vurderet, at der ikke kan tildeles nye forundersøgelsestilladelser til kommercielle projekter under åben dør-ordningen, da de er i strid med EU-retten. Der vil på den baggrund blive fremsat et lovforslag, som ophæver de relevante bestemmelser i VE-loven. Alle ansøgninger om mindre testprojekter, teknisk repowering, levetidsforlængelser og projekter som har fået udstedt forundersøgelses- eller etableringstilladelse vurderes ikke, at være i strid med EU-retten. 

Den 3. marts 2023 genoptog Energistyrelsen sagsbehandlingen af Frederikshavn Havvindmøllepark og Aflandshage Havvindmøllepark. Den 20. marts genoptog Energistyrelsen sagsbehandlingen af Jammerland Bugt Havvindmøllepark, Lillebælt Syd Havvindmøllepark, Omø Syd Havvindmøllepark og Nordre Flint Havvindmøllepark. Den 30. juni 2023 genoptog Energistyrelsen sagsbehandlingen af mindre testprojekter.  Den 8. december 2023 genoptog Energistyrelsen sagsbehandlingen af levetidsforlængelser.

Energistyrelsen redegørelse af åben dør-forløbet 

Klima-, energi- og forsyningsministeren anmodede onsdag den 1. februar 2023 Energistyrelsen om en redegørelse over forløbet, der første til, at Energistyrelsen stillede sagsbehandlingen af alle verserende projekter under åben dør-ordningen i bero. Energistyrelsen har sendt redegørelsen til klima-, energi- og forsyningsministeren, og offentliggør derfor nu redegørelsen.

Redegørelse om forløbet frem mod berostillelse af Åben dør-ordningen

Følgebrev til redegørelse om berostillelse af Åben dør-ordningen

Bilag 1: Oversigt over ÅD-ansøgninger
 

___________

Åben dør-proceduren: Du skal have tre tilladelser

Ved åben dør-proceduren er det en projektudvikler, der selv tager initiativ til at etablere et vedvarende energi-anlæg af en selvvalgt størrelse og på en selvvalgt placering på havet.

Myndighederne skal udstede tre tilladelser og give én godkendelse ifølge VE-loven, før man kan opstille vedvarende energi-anlæg på havet. Tilladelserne og godkendelsen er en forundersøgelsestilladelse, en godkendelse af forundersøgelsesrapporten, en etableringstilladelse, som også udgør en VVM-tilladelse og en tilladelse til udnyttelse af energien (el-produktionstilladelse). 

Undervejs i godkendelsesprocessen sørger Energistyrelsen for at konsultere andre relevante myndigheder. 

Et projektforløb starter ved, at Energistyrelsen modtager en uopfordret ansøgning fra projektudvikleren. I første omgang er det ansøgningen om tilladelse til at udføre forundersøgelser i det selvvalgte område.

Ansøgningen skal som minimum omfatte en beskrivelse af ansøgeren, en grundig beskrivelse af det planlagte projekt, det forventede omfang af forundersøgelserne, størrelsen og antallet af vindmøller, den geografiske afgrænsning af projektet samt den forventede tilslutning til elnettet.

De tre tilladelser
  • Forundersøgelsestilladelse
    Klima-, Energi- og Forsyningsministeren skal give en forundersøgelsestilladelse, før man begynder at lave undersøgelser på havet vedrørende et muligt vedvarende energi-anlæg på havet. Man får typisk en forundersøgelsestilladelse for ét år. Derefter skal man indsende en såkaldt forundersøgelsesrappport til Energistyrelsen. Forundersøgelsesrapporten indeholder en vurdering af projektets virkninger på miljøet (en miljøkonsekvensvurdering). Man skal eksempelvis udarbejde undersøgelser, som redegør for projektets visuelle påvirkning af området og dets påvirkning af befolkning, fauna, flora, jord- og havbund, havpattedyr, internationale naturbeskyttelsesområder mm. I visse tilfælde skal der udarbejdes en vurdering af, hvilke direkte eller indirekte virkninger, projektet har på de arter og naturtyper, som et naturbeskyttelsesområde er udpeget på baggrund af (en habitatkonsekvensvurdering).
  • Godkendelse af forundersøgelsesrapporten 
    Energistyrelsen påser på baggrund af myndighedshøringen om forundersøgelsesrapporten er fyldestgørende, hvorefter rapporten  godkendes.
  • Etableringstilladelse
    Energistyrelsen giver en etableringstilladelse, efter at forundersøgelsesrapporten er godkendt, og man har sendt en ansøgning om etableringstilladelse med resultaterne fra redegørelsen. Etableringstilladelsen er nødvendig for, at man kan begynde at opføre anlægget. 
  • Tilladelse til udnyttelse af energien
    Energistyrelsen giver en tilladelse til udnyttelse af energien (den såkaldte elproduktionstilladelse), inden anlægget sættes i drift. Den dokumenterer bl.a., at vilkårene i etableringstilladelsen er opfyldt.
Sådan foregår sagsbehandlingen

Når Energistyrelsen behandler en åben dør-ansøgning, sender vi ansøgningen i høring hos andre relevante myndigheder, herunder berørte kommuner. Det gør vi for at finde ud af, om der er andre interesser, som kan komme i konflikt med projektet eller om en kommune ønsker at nedlægge veto mod projektet.

På den baggrund afgør Energistyrelsen, om man kan gå videre med etableringen af et vedvarende energi-anlæg i det område, der er udpeget i ansøgningen. Hvis svaret er ja, udsteder

Energistyrelsen en forundersøgelsestilladelse. 
Resultaterne af undersøgelserne samler man i en forundersøgelsesrapport (miljøkonsekvensrapport). Først sikrer Energistyrelsen kvaliteten af rapporten. Derefter bliver den sendt i høring hos de relevante myndigheder. Herefter tager Energistyrelsen stilling til om rapporten kan godkendes. Godkendes rapporten kan projektudvikler søge om etableringstilladelse. Når Energistyrelsen modtager ansøgning om etableringstilladelse sendes ansøgning, forundersøgelsesrapport samt eventuelt et udkast til etableringstilladelse i offentlig høring. Her har alle interesserede mulighed for at komme med deres bemærkninger. Først derefter beslutter Energistyrelsen, om der kan udstedes en etableringstilladelse til projektet.

 

Du skal selv betale omkostningerne til sagsbehandling

Energistyrelsens omkostninger til sagsbehandlingen er ifølge lovgivningen berettigede til refusion. Derfor må man som projektudvikler forvente at skulle betale for sagsbehandlingen. Reglerne om betaling for myndighedsbehandling findes i bekendtgørelse nr. 1460 af 25. juni 2021 som er fastsat med hjemmel i § 58 i lov om fremme af vedvarende energi.

Krav til fremdrift i projekterne

Energistyrelsen stiller krav til fremdriften i vindmølleprojekter under åben dør-proceduren. 

Kravene betyder, at der skal fastsættes milepæle for alle trin i ansøgningsprocessen. Formålet er at sikre større fremdrift i projekterne, end der tidligere har været. Dermed kan man undgå langvarige reservationer af havområder, hvor det ikke er sikkert, om de skal bruges til vedvarende energi-anlæg. Den slags reservationer kan føre til usikkerhed hos borgerne i de berørte lokalområder. Samtidig sikrer kravene til fremdrift, at man som projektudvikler hurtigere får en afklaring på, om et projekt kan realiseres.

Kravene begrænser projekterne til dem, der har reelle intentioner om at etablere en havvindmøllepark inden for en begrænset tidsramme. Hvis projektudviklerne ønsker at opretholde deres ansøgning, skal de sikre, at projektet skrider planmæssigt frem i alle stadier.

Energistyrelsen sørger for at gøre milepælene for hvert trin i ansøgningsprocessen tydelige over for ansøgerne.   Tilsvarende vil er der stramme tidsfrister for myndighedsbehandlingen i Energistyrelsen. Tidsfristerne kan forlænges, hvis der gælder nogle særlige forhold.

 

Mere specifikt indeholder de nye krav en skærpelse på disse fire punkter:

  1. Der gælder kortere frister for, at Energistyrelsen modtager de nødvendige oplysninger i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om en forundersøgelsestilladelse. Som udgangspunkt skal supplerende oplysninger sendes til Energistyrelsen inden for fire uger.
  2. Når man har fået en forundersøgelsestilladelse, skal forundersøgelsesrapporten som udgangspunkt være færdig inden for ét år.
  3. Hvis Energistyrelsen godkender forundersøgelsesrapporten, skal man som ansøger inden tre måneder give besked, om man ønsker at etablere havvindmøller på den placering, man har ansøgt om.
  4. Projektudvikler skal ansøge om en etableringstilladelse senest seks måneder efter, at forundersøgelsesrapporten er blevet godkendt. 
    Den kommunale vetoret
Den kommunale vetoret

Den 1. juli 2022 trådte den kommunale vetoret i kraft. Det betyder, at en kommune kan nedlægge veto mod, at der meddeles forundersøgelses til vedvarende energianlæg på havet for så vidt angår projekter, der planlægges placeret i et område op til 15 km fra kommunens kyststrækning. Det betyder, at såfremt en kommune nedlægger veto mod projektet, skal klima-, energi- og forsyningsministeren meddele afslag på ansøgning om forundersøgelsestilladelse til projektet.

Læs mere om reglerne her:

Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi

 

Delegation efter miljøvurderingsloven

Energistyrelsen har ved delegationsbrev: Delegation efter miljøvurderingsloven fået delegeret miljøministerens kompetence som miljøvurderingsmyndighed med henblik på at gennemføre miljøvurdering og træffe afgørelse efter miljøvurderingsloven i sager om projekter på havområdet vedrørende industrianlæg til fremstilling af elektricitet, der udnytter sol, omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, nr. 3, litra a. Det betyder bl.a., at det er Energistyrelsen, der er kompetent myndighed til at træffe screeningsafgørelse, efter miljøvurderingslovens § 21, om solcelleanlæg på havområdet, herunder for testanlæg, såfremt projektet er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, nr. 3, litra a.