Danmark er længere med den grønne omstilling end danskerne ved

30. september 2015

DK er rigtig langt med den grønne omstilling. Vi er et af de førende lande i verden og har som mål at være uafhængig af fossile brændsler i 2050. Det er der dog mange danskere, der ikke ved. Den manglende viden om omstillingen er en udfordring, mener energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt. Ny kampagne fra Energistyrelsen skal give danskerne mere viden om omstillingen.

Den grønne omstilling gavner klima og miljø, den sikrer, at vi har strøm i kontakten og at vores biler kan køre, og den er med til at skabe økonomisk vækst. Omstillingen til vedvarende energi er derfor en af de vigtigste – og mest omfattende - omstillinger, vi som samfund er i gang med. Ny undersøgelse peger dog på, at danskernes viden om omstillingen er begrænset.

For energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt er det problematisk, at borgerne ikke ved, hvad omstillingen går ud på. Han lancerer derfor kampagnen NY ENERGI, der har til formål at fortælle danskerne om omstillingen.

”Den grønne omstilling er en af de største ændringer i vores samfund i nyere tid. Derfor er det helt essentielt, at danskerne ved, hvad omstillingen går ud på. Viden er grundlaget for, at man kan tage stilling, deltage i debatten og tage egne valg. Jeg synes ikke, man kan eller skal trække omstillingen ned over hovedet på folk”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Danmark er faktisk allerede rigtig godt på vej med omstillingen. I dag kommer 25 pct. af vores energi fra vedvarende energikilder, og fra udlandet er der kæmpe interesse for at følge det danske eksempel. Det skyldes ikke mindst, at danskerne har været gode til at omstille sig.

”Der er ikke nogen tvivl om, at målet om at være uafhængig af fossile brændstoffer er realistisk, og vi er allerede nogle af de bedste i verden på området. Det skyldes, at både danskerne og virksomhederne har været gode til at omstille sig. Vi danskere har fx været gode til at købe hvidevarer med lavt energiforbrug og energirenovere vores boliger, og mange virksomheder er gået foran i forhold til at reducere energiforbruget og bruge vedvarende energikilder. Mange danske virksomheder har også været gode til at bruge vores førerposition til at eksportere nye energiløsninger til udlandet. Det skal vi blive ved med”, fortæller Lars Chr. Lilleholt.

Følg med i kampagnen på Facebook og kampagnesitet.


Fakta

Om kampagnen
I Danmark har vi et mål om at være uafhængig af kul, olie og gas i 2050. Sådan lyder den politiske vision, som skal realiseres over de kommende år. Kampagnen NY ENERGI sætter fokus på at øge danskernes indsigt i den store omstilling af energisystemet, som vi står overfor. Ambitionen er at skabe bred folkelig forståelse for, at vi alle bidrager til omstillingen på hver vores måde, når vi eksempelvis cykler på arbejde, isolerer loftet eller udskifter gamle glødepærer med sparepærer. Med andre ord er vi alle en del af den ny energi, og netop derfor er vi allerede godt på vej til at nå vores vision for 2050. Vi skal sørge for at fortsætte med at gøre det, vi allerede gør.

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er gennemført som en national repræsentativ CAWI undersøgelse blandt 2000 danskere i aldersgruppen 18-70 år. Indsamlingen af besvarelser er foregået ved tilfældigt udtræk blandt Userneeds panelmedlemmer og indsamlingen er foretaget i perioden fra d. 17. juni til 30. juni 2015.

Undersøgelsen viser at:

  • Danskerne anser generelt klimaforandringerne som den fjerde største udfordring i samfundet.
  • Danskerne mener overvejende, at vedvarende energikilder skal prioriteres over traditionelle energikilder. Og de føler et personligt ansvar for omstillingen.
  • Danskerne er overvejende skeptiske ifht om omstillingen kan lade sig gøre.
  • Mange danskere har begrænset viden om omstillingen – f.eks. om hvilke energikilder, der er fossile, og hvilke der er vedvarende.
  • Dem der ved mest, er dem der har størst tiltro til at omstillingen kan lykkes.
  • Dem der ved mest, er også dem, der ser en økonomisk fordel i omstillingen.
  • Når danskerne bliver spurgt til, hvad de gør for at spare på energien eller gavne miljøet, svarer bl.a. 73 pct., at de køber hvidevarer eller elektronik med lavt energiforbrug, 37 pct. køber bil med lavt brændstofforbrug og 27,4 svarer, at de energirenoverer deres bolig .
  • Kontaktpersoner

    Ture Falbe-Hansen
    Pressechef (+45) 2513 7846

    Abonnér på Energistyrelsens nyheder

    Tilmeld dig